14 April 2013

Misi 1 : Kicap Kipas Udang

Di rumah saya, yang jarang makan kicap, biasanya hanya ada Kicap Kipas Udang (manis) saja. Bagaimanapun, jarangnya menggunakan kicap, biasanya kicap tersebut sangat panjaaangg jangka hayatnya. Terkadang sehingga 4-5 bulan juga untuk sebotol kicap saiz besar.

Ya, makan pun jarang menggunakan kicap. Sambal, lebih selesa.

Lalu, bila kicap habis, dan stok 'mee soba' di rumah agak banyak, lalu...saya dan suami berhasrat untuk mencari sebotol kicap. Seeloknya mee soba dimasak menggunakan kicap jepun/kikkoman....tetapi, saya lebih selesa dengan kicap kipas udang yang dipasarkan oleh Zara Food.

Beberapa hari lepas, saya mengajak suami ke Pasaraya Giant yang sangat berdekatan dengan rumah. Okey, tak jadi mahu membeli apabila melihat kicap berkapasiti 645ml itu berharga RM9.99. Sebenarnya, memang sangat jarang pun terjah ke Pasaraya Giant walaupun sangat dekat dengan rumah kerana faktor 'harga'. Biasanya, saya akan ke sini hanya apabila stok minyak gamat sudah habis. Haha.

Lalu, semalam, sambil menunggu suami menghadiri 'training', saya merayau pula di Pasaraya Aeon. Melihat harga kicap berkapasiti 645ml itu sekali lagi amat mengejutkan saya, RM10.00.

Oh...di manakah saya membeli kicap ini sebelum ini agaknya? Seingat saya, saya pernah membeli dengan harga sekitar RM8/++ saja. Pun, saya masih bersabar. Masih tidak mahu membeli kicap tersebut. Keinginan makan 'mee soba' juga ditahan-tahan. Sabar....hehe.

Pagi tadi, barulah berkesempatan ke Alamanda. Sungguh teruja melihat bersusun-susun botol kicap berpelekat merah dan berkapasiti 645ml itu (botol besar ya...) yang hanya berharga RM6.90. Wah!!! Apa lagi...terus capai dua botol (stok baru agaknya...tarikh expired 16 Mac 2016...hehehe...).


Selepas saja membayar barang-barang yang dibeli, saya segera memeriksa resit. Oh, harga asalnya adalah RM 9.89 (masih murah berbanding pasaraya lain yang saya pernah terjah...) dan harga RM 6.90 itu pastilah harga ketika promosi.

Alhamdulillah.

Begitulah cara saya membeli barang-barang, samada keperluan dapur, atau barang-barang elektrik, atau perabot rumah. Saya akan survey, berjalan, oppss....tidaklah berniat survey semata-mata...selalunya hanya ambil kesempatan 'survey' apabila pergi ke sesuatu tempat saja. Kalau tidak, rugi juga minyak kereta, malah yang lebih utama, masa dan tenaga juga terbazir begitu saja.

Alhamdulillah.

Semoga ada redha Allah untuk kita semua. InsyaAllah.

No comments: