08 August 2007

Hujan Petang

Assalamualaikum warahmatullah…

Kisah di suatu petang Selasa yang indah.

Gelap. Kuala Lumpur dilanda hujan lagi. Dalam gelap, masih ada keindahan. Di sebalik hujan yang turun, berjuta-juta rahmat yang dialirkan bersama titisan yang turun dari langit itu. Rahmat dariNya. Alhamdulillah.

Saya masih ingat saat saya kecil-kecil. Pada waktu hujan sedang turun.

Saya akan duduk di tepi tingkap rumah, melihat titisan air hujan yang turun membasahi cermin tingkap, satu demi satu. Titisnya yang menerbitkan irama muzik yang sangat indah. Saya sangat sukakan hujan. Pada saya, hujan menerbitkan suatu ketenangan. Pun, kisah masa kecil, setiap kali melihat cermin tingkap yang dibasahi air, akan mewujudkan suatu rasa tenang, dan gundah.

Dari jauh, saya akan melihat seorang wanita berbaju biru (biru air laut) dan berpayung biru (juga biru air laut) menuju ke arah saya setiap kali titis-titis hujan turun membasahi tingkap. Wanita yang sama setiap masa, wajah yang penuh kelembutan, berbicara dengan saya di dalam hujan yang lebat menggila. Memujuk-mujuk dengan suara lemak merdunya, mengajak saya mengikut dia.

Anehnya, walau kisah itu sudah saya alami sejak usia 4 tahun…hinggalah saya menginjak dewasa (kini wanita itu telah tiada – tapi muncul dalam mimpi saya pula!), saya tetap akan sentiasa menggeleng-gelengkan kepala pada permintaannya. Dan dia akan berlalu dengan wajah yang sedih, dan akan muncul semula setiap kali hujan turun membasahi cermin tingkap.

Siapa dia?

Saya sendiri tidak pernah mengenali dia, kerana pertanyaannya – atau lebih kepada permintaannya : mari ikut..kita pergi berjalan-jalan… (dan saya tetap akan menggelengkan kepala pada permintaannya).

Semoga Allah menunjukkan jalan yang lurus yang wajar saya pilih, walau dalam situasi apa jua, kerana saya hanya mahu mengingati Dia, merindui Dia, mencintai Dia.

Tiada yang lain. Hanya Dia di hati saya. InsyaAllah.

* Setiap kali hujan turun juga, ingatan saya akan terus mengingati seorang sahabat. Semoga dia sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah. InsyaAllah.

No comments: