08 August 2007

Rumput dan Padi

Assalamualaikum warahmatullah..

Pagi Rabu yang indah. 24 Rejab 1428H. Semoga keindahan pagi ini akan disebarkan ke seluruh alam.

Alhamdulillah. Saya semakin sihat. 4 orang kanak-kanak di rumah juga semakin sihat. Kakak saya juga semakin sihat. Alhamdulillah.

Seorang sahabat telah bercerita kepada saya pada hari ini. Sebuah kisah yang mudah difahami, namun huraiannya sangat menarik untuk saya catatkan di sini dan dijadikan panduan untuk kita semua. InsyaAllah.

Seorang guru telah mengajar anak muridnya tentang padi dan rumput.

“Lebih elok menanam padi, dan di celah-celahnya akan tumbuh rumput, tapi hasilnya masih boleh kita perolehi, daripada langsung tidak menanam padi, dan hasilnya tidak akan kita perolehi langsung, hanya kerana kita tidak mahu melihat rumput di celah-celah padi kita..”

Secebis kisah ini terlalu luas huraiannya.

Rumput, akan tumbuh di mana-mana. Jika tidak ditanamkan padi, rumput yang akan berleluasa. Rumput tidak perlukan baja. Rumput tidak perlukan benih yang perlu dijaga rapi. Bak kata Dr. HM Tuah Iskandar di dalam salah satu bukunya Jangan Main-Main, rumput di Kanada juga sama dengan rumput yang tumbuh di tepi jalan di Malaysia.

Padi perlu dijaga rapi. Padi memerlukan benih yang perlu disemai dan dipindahkan dari petak kecil ke petak besar. Padi memerlukan air yang optimum. Padi tidak boleh tumbuh di Alaska, tidak boleh tumbuh di Kutub Utara, di Kutub Selatan atau di Banjaran Himalaya. Padi boleh tumbuh dalam rumah kaca.

Antara rumput dan padi.

Saya mengandaikan rumput dan padi di dalam kehidupan seharian. Padi, menguntungkan. Rumput, merugikan? Tidak juga, kerana semua kejadian Allah berhikmah.

Ibarat rumput adalah risiko, dan padi adalah tindakan. Wajarkah kita hanya memikirkan risiko tanpa mengambil apa-apa tindakan hanya kerana memikirkan risiko yang bakal kita terima dan akan merugikan kita.

Ibarat rumput adalah masalah, dan padi adalah perkara yang menguntungkan. Jagalah padi kita dengan elok, setiap rumput yang muncul kita cabut satu demi satu supaya ia tidak menjadi banyak dan akan membebankan kita untuk mencabut kesemua rumput sekaligus.

Ibarat rumput adalah nikmat, dan padi adalah ujian. Jauh di sudut hati, padi juga yang kita pilih walau ujiannya lebih hebat. Nikmat itu sesekali kita perlu singkirkan supaya kita tidak terus alpa dengan kenikmatan yang dirasai sehingga melalaikan kita.

Pilihlah antara padi, rumput dan padi, dan rumput sahaja. Pilihan di tangan kita, kita yang memilihnya.

Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum hingga suatu kaum itu berusaha untuk mengubah nasibnya sendiri.

Antara konsep tawakkal, wasatiyah, redha, doa dan berserah.

Semoga Allah menjadikan kita berfikir dengan tepat untuk kekal di laluan-Nya yang lurus,menuju pada-Nya dalam keadaan beriman, diredhai dan dirahmati oleh-Nya.

InsyaAllah.

No comments: