01 August 2007

Biarlah musim-musim ini berlalu bersama Dia...

Assalamualaikum warahmatullah…

Setelah mendapat cuti sakit untuk dua hari mengikut kata doktor (yang kemudiannya menjadi hanya sehari kerana kesilapan saya sendiri yang tidak melihat slip tersebut sebelum keluar dari klinik dan hanya menyedarinya bila saya tiba di rumah – yang saya tidak terdaya untuk memikirkannya kerana badan yang terlalu lesu – yang kemudiannya saya tahu ada hikmahNya untuk setiap kejadian yang berlaku – yang kemudiannya saya merasa amat bersyukur), walau tidak terasa betul-betul sembuh, sekurang-kurangnya kesihatan saya diperbaiki sedikit.

Tiada kepanasan yang menggila, walau belum kembali ke suhu normal manusia sihat, tapi reda sedikit. Untuk hari ini. Pagi ini. Tengahari dan petang ini, saya perlu tunggu dan lihat. Hanya selesema dan batuk yang semakin teruk tika ini (boleh dikategorikan lebih teruk dari sebelum saya berjumpa doktor – pergi ke dua buah klinik yang berbeza dalam sela masa 3 jam sahaja tidak pernah saya lakukan seumur hidup saya) yang menjadi peneman saya.

Pun. Alhamdulillah. Allah tidak akan pernah menyukarkan hamba-hambaNya di luar kemampuan mereka. Allah terlalu sayangkan hamba-hambaNya, dan inilah bukti kasih sayangNya.

Nikmat ujian. Nikmat rahmat. Pilihan ini bukan di tangan kita. Hanya setelah kita berusaha. Tapi, itu semua adalah nikmat. Orang kaya yang sihat dan makan dari sudu dan pinggan emas juga adalah ujian. Ujian rahmat. Orang miskin yang sakit, melarat dan hidup berbumbungkan langit dan berlantaikan tanah, itu jua nikmat. Nikmat ujian. Hala tuju itu tetap satu.

Biarlah musim-musim ini berlalu bersama Dia.

Saya yang terlalu lalai. Sering alpa padaNya. Jadi, biarlah musim-musim ini saya redahi bersama Dia. Segala lelah, sedih, perit dan segala macam rasa yang negatif (di dalam keadaan luar sedar, terkadang minda tidak mampu berfikir 99 peratus sempurna – maka wujudlah pelbagai rasa yang tidak selesa – ampunkan kami, Ya Allah…) dan segala macam rasa yang gembira, menyeronokkan, mengujakan dan yang indah-indah (terlebih-lebih rasa suka jua kadangkala menjadikan minda lemah dan tidak berfungsi dengan sempurna), saya hanya mahu redahi bersama Dia.

Apa saja yang datang, saya akan terima dengan redha, InsyaAllah. Semoga Allah membantu dan memberikan saya kekuatan. Untuk apa yang tiada, saya tidak mahu memikirkan apa-apa. Semoga Allah mengampunkan saya, meredhai saya dan meletakkan saya di kalangan hamba-hamba yang tidak lalai dan sentiasa mentaatiNya.

Biarlah musim-musim ini berlalu bersama Dia.

Hanya Dia. Tiada yang lain. Kerana saya amat merinduiNya.

Ini jua nikmat.

No comments: