30 July 2007

Pengembara 17

Assalamualaikum warahmatullah…

Lama benar saya tidak mengusik catatan pengembaraan saya. Catatan yang sudah lama terhenti kerana rutin harian yang hampir sama setiap hari, jua bukan itu sebabnya. Banyak yang saya perlu fikirkan, lunaskan, habiskan, selesaikan.

Bulan ini, banyak benar peristiwa yang bersejarah, kepada saya saja tentunya. Dapat balik ke kampung pada awal bulan. Dapat rezeki dari Allah pada pertengahan bulan (rezeki ada setiap masa, setiap saat, tapi ini adalah salah satu anugerahNya yang saya cuba-cuba sematkan di hati kerana ia terlalu istimewa kepada saya…)…dan di hujung bulan ini, saya menerima nikmat lagi. Nikmat demam.

Demam. Satu frasa yang memang jika dikaitkan dengan saya, pasti saja amat rapat. Sentiasa demam, samada demam teruk atau tidak, badan tetap saja lesu tidak mampu untuk berbuat apa-apa. Pun, kerana nakal, semuanya saya langgar saja.

Malam Selasa pada minggu yang lepas, saja-saja balik ke rumah kakak. Melihat 4 orang kanak-kanak yang demam, dan saya yang masih di dalam keadaan yang sihat, sepanjang malam memeluk si abang sulung yang meracau-racau. Esok paginya, aura yang saya terima dari si abang sulung masuk ke dalam diri saya pula.

Antibodi yang lemah. Itu sebabnya. Badan yang panas dan sejuk mendadak, mulut yang kering, muka, bibir dan pipi yang merah (lebih elok dari pakai blusher…atau pakai lipstick…sementelah saya memang tidak menggunakan sebarang alat solek di wajah…sekadar bedak bayi jenama Anakku yang sering menjadi penghias wajah saya..heh!) dan badan yang lesu. Pun, memandangkan suasana masih tidak kritikal, saya gagahkan diri melakukan segala rutin.

Saya memang nakal. Tidak betah dengan anugerah rehat yang boleh saya dapat, saya masih tidak mahu jua merehatkan badan. Kerana terlalu nakal, akibatnya saya terima pada hari Jumaat. Badan saya amat lesu, terlalu lesu menyebabkan pagi Sabtu saya menjadi hari yang agak murung.

Murung untuk saya. Walau bangun tidur awal dan menunaikan solat Subuh sebaik sahaja azan berkumandang, dan menyambung baring semula selepas itu, saya tetap masih mahu melakukan aktiviti yang telah saya rancangkan. Lambat juga, janji pada diri hendak keluar dari rumah pada pukul 9 pagi berlarutan hingga ke 11 pagi. Badan rasa tidak boleh bergerak, pun stereng kereta tetap kejap di tangan saya.

Menuju ke rumah kakak, dan kemudian menguruskan hal saya. Balik semula ke rumah kakak (sudah tidak larat mahu memandu barulah saya membatalkan semua kelas pengajaran saya di sebelah petang) dan kemudian balik ke rumah pula.

Sebelah malamnya, suhu badan menjadi lebih teruk. Saya tidak sangka langsung. Pun, dengan kata-kata seorang sahabat, saya paksa diri untuk tidur walaupun mata saya tidak menuntut lena pada waktu itu. Hmm. Tengah malamnya, saya sendiri merasakan kepanasan yang mendadak, dan tanpa sedar batuk dan selsema yang sudah lama tidak hadir, menerjah ke dalam diri saya. Suara saya saja sudah jadi seperti penyanyi rock yang tidak cukup latihan menyanyi, badan terasa seperti sesekali dipanggang di atas api, dan sesekali pula di hantar ke kutub utara, dan sesekali jua kelesuan badan seperti saya sudah dilanyak dengan lori tangki…alhamdulillah.

After each difficulty, there’s a relief. Berganti-ganti ingatan dari Surah Al-Insyirah mengasak benak saya. Demam ini hanya sementara, dan saya perlu tabah. Tanpa sedar, air mata saya mengalir setitis demi setitis. Ya Allah, terima kasih kerana mengingatkan hambaMu yang sering terlupa ini.

Pagi Ahad saya cuba lalui dengan segala macam ketabahan. Rupanya, ketabahan itu tidak lama. Petangnya, saya sudah lembik semula. Menuju ke rumah kakak untuk melegakan diri, dan kemudian barulah balik ke rumah. Sama seperti malam sebelumnya, badan saya seperti dilanyak keretapi laju di Jepun saja layaknya. Mencucuk-cucuk dengan kepanasan yang menggila. Agaknya bilik tidur saya sudah jadi microwave dengan suhu 220oC. Dan saya asyik terjaga di sepanjang malam.

Pagi ini, saya bangun dengan semangat yang tiada. Hmm. Memikirkan pelbagai kebarangkalian, saya akur saya perlu berada di pejabat juga, sekurang-kurangnya pada sebelah pagi. Telah disimpul niat, petang ini saya mahu ke klinik. Dan jika sepanjang minggu ini pun saya masih tidak sihat lagi, saya redha. Saya telah diingatkan Allah, dan saya amat bersyukur dengan anugerah ini.

Ya Allah, ampunkan hambaMu yang sesekali merasa ngilu dengan demam yang mencucuk-cucuk seluruh badan ini.

Aku merinduiMu.

No comments: