06 July 2007

Jumaat yang indah 6 Julai 2007

Assalamualaikum warahmatullah...

Alhamdulillah. Hari Juma'at tiba lagi, Juma'at yang sangat indah.
Setitis air yang gugur
di hiliran pada halus lembut si kulit
melarik jiwa dalam sebuah sepi
dan air gugur lagi
bersama kesayuan yang sirna.

Alhamdulillah. Terkadang saya alpa pada Juma'at yang indah, pada burung-burung yang bertenggek di tubir tingkap bilik saya ( bilangannya semakin bertambah dari sehari ke sehari - mungkin kerana saya rajin 'melayan' agaknya ), pada angin yang bertiup sepoi-sepoi bahasa, pada kapal terbang dan helikopter yang sering menemani perjalanan tugas saya di sini, pada LRT yang setiap laluannya memang dapat saya dengari dengan jelas, pada hujan yang turun mencurah-curah (saya lebih sukakan hujan dari kepanasan yang membahang) - pun tetap ada hikmah pada hujan dan panas.

Hikmah. Hari Juma'at yang penuh berhikmah. Setiap kejadian yang berhikmah yang tidak mampu saya ungkapkan. Paling nyata, luluskah saya dalam ujian peperiksaan ini? Soalannya sudah jelas, cara menjawabnya saja yang masih kabur..semoga skema jawapan itu walau tidak saya perolehi dengan lebih mudah, paling pasti saya akan dapat melalui ujian peperiksaan ini dengan lebih tabah. Dengan kesabaran yang lebih kukuh. InsyaAllah.

Ya Allah, hanya padaMu ku berserah. Ujian yang panjang ini adalah nikmat kurniaanMu. Nikmat yang sering ku abaikan kerana rasa pahitnya yang menikam jiwa dan memanah hati. HambaMu ini hampir kecundang, namun Kau kuatkan jiwa hambaMu yang lemah ini dengan redha dan rahmatMu.

Ya Allah, hanya padaMu ku berserah. Ampunilah hambaMu yang sering terlalai pada sebuah nikmat yang terselindung.

Amin.

No comments: