27 July 2007

Jumaat ini...

Assalamualaikum warahmatullah…
6 jalan syaitan :-

1. Marah (paling glamour jalan ni…)
2. Tamak (cemburu dengan apa yang jadi hak orang lain dll)
3. Melayan nafsu (keduniaan, kekenyangan, keseronokan dll)
4. Tergopoh gapah (tidak tenang dll)
5. Bakhil (tidak mahu berkongsi kesusahan orang lain dll)
6. Taksub (underestimate dan memperlekehkan orang lain dll)

Ustaz Zahazan – 26 Julai 2007 – IKIM

Hari Jumaat yang indah. Alhamdulillah.

Saya bangun tidur dengan tenang, solat dengan tenang, bertolak ke tempat kerja dengan tenang, breakfast dengan tenang, mengadap kerja dengan tenang, dan menerima ujian kali ini dengan tenang. InsyaAllah.

Ya Allah, hambaMu yang lemah ini diuji lagi. Alhamdulillah.
Ya Allah, hambaMu yang hina ini diuji lagi, Alhamdulillah.
Ya Allah, hambaMu yang kekurangan ini diuji lagi, Alhamdulillah.

Terasa menyerbu rasa ketidakselesaan yang melampau, tapi bila memikirkan Jumaat yang sangat indah dan Allah yang Maha Penyayang, saya jadi akur dan redha pada ujian ini. InsyaAllah, berkat hari Jumaat ini, ujian ini tiba lagi.

Ujian. Saban hari dilatari pelbagai ujian, saya terasa diri yang lebih disayangi Allah. Walau jauh di sudut hati saya menangis, saya tahu saya perlu terus tenang, tabah, sabar dan cekal menghadapi kemelut sebuah kehidupan.

Terasa diri disayangi.

Alhamdulillah. Semoga ujian kali ini, sama jua seperti ujian-ujian lain…(wahai hamba, fahamlah bahawa masalah yang hadir hanya seketika, kita diuji dan diuji silih berganti, merasa nikmat kesukaran yang berbeza, tenang, sabar dan tabahlah…) ….yang akan pergi apabila masanya telah tiba.

Ya Allah, hanya padaMu ku berserah, dan hanya kepadaMu hambaMu yang lemah ini berharap.

Hanya Kau yang amat memahami dan mengerti perasaan yang tersemat jauh di lubuk hatiku ini. Hanya Engkau, Ya Allah.

Aku amat merinduiMu.

No comments: