16 July 2007

Selamat Menyambut Bulan Rejab

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Bagaimana rasa sedih itu perlu diluahkan, andai selama ini tangisan itu hanya tersisa di hati, tidak pernah terlampias di mata kasar, kerana inilah insan yang tidak tahu apakah erti sebuah kesedihan yang perlu ditunjukkan di hadapan nyata.

Hipokritkah pada sebuah kehidupan yang sangat melelahkan sedangkan kegembiraan ada di mana-mana. Lelahkah pada sebuah kehidupan yang dipenuhi dengan pelbagai laluan-laluan sukar andai itu hanya secubit cuma dari intipati sebuah kisah perjalanan.

Jadilah seorang pengembara, berkelana di sini mencari sesusur umbai rahmat yang dihirup dari gelung-gelung emas bertatah kalungan rantai bergemerlapan, pun cahayanya tidak akan tiba andai tiada keikhlasan jauh di sudut hati.

Jadilah seorang pengembara, berkelana di sini mencari sejalur rasa suci yang terungkap di celah dedaunan kering dan terik mentari yang tidak pernah surut, sedang warnanya tidak pernah berubah kerana hujan yang turun sering berusaha menerobos jauh ke dalam diri mencari kasih sejati yang tidak pernah pudar.

Jadilah seorang pengembara, berkelana di sini hanya sementara, mencari jalan pulang yang benar setelah puas tersesat bergelumang dengan segala macam onak dan duri yang bergelimpangan merintangi jalan, dan itu adalah secebis kisah seorang insan yang bergelandangan di sini.

Jadilah apa pun. Apa pun yang dimahukan tetap akan jadi seorang pengembara yang mencari sebuah tujuan kehidupan yang tidak pernah berubah. Andai tahu, sedar dan insaf, yang satu itu tujuan kita.

Jadilah apa pun. Biar Dia tetap bersama di hati kita, insyaAllah.

*Selamat menyambut bulan Rejab.

No comments: