20 July 2007

Fikir dan Fikirkan

Assalamualaikum warahmatullah...

Wahai hari Jumaat yang indah!

Kadang-kadang kita perlu menyepikan diri untuk mencari sebuah makna kehidupan. Jarang kita berfikir tentang sebuah makna kehidupan yang paling ikhlas. Ada apa dengan ikhlas? Alangkah indahnya sebuah dunia yang dipenuhi dengan keikhlasan, setiap dari kita semua melakukan segala sesuatu perkara hanya kerana Allah. Hanya kerana Dia.

Tetapi, Allah menjadikan kita semua perlu berfikir untuk berada di dunia ini. Tidak semua keikhlasan akan wujud kerana Allah telah menjadikan manusia berbeza-beza. Tidak sama. Setiap dari kita mempunyai keistimewaan dan kelemahan yang tersendiri.

Termenung. Merenung.

Bila jari terasa kaku untuk menaip, dan minda beku untuk berfikir, manakala mata yang sudah tidak lagi fokus pada sesuatu untuk diperhatikan. Maka, minda dijadikan alat untuk terus menelusuri minda, memecahkan kebekuan yang cuba mendindingi diri dari menjadi seorang manusia yang normal. Berfikir dan terus berfikir lagi. Walau tanpa perlakuan, minda masih berjalan, cuba menerobos dinding, alam, lautan untuk merealisasikan sebuah minda yang positif. Kaku, bila beku tanpa apa-apa yang boleh dilakukan. Tapi hati yang mengingati Allah tetap akan sentiasa hidup. Hati yang tidak pernah mati kerana masalah dunia yang tidak pernah tamat. Tamat hanya bila jasad sudah tidak bernyawa, dan saat itu segala amalan dahulu menjadi hitungan di mizan.

Berfikir lagi.

Minda yang dianugerahkan Allah. Berfikir untuk apa? Manusia yang sering dilingkungi pelbagai masalah (ujian dari Allah) dan sentiasa diingatkan Dia tentang hakikat sebuah kehidupan yang sementara. Hidup yang tidak kekal abadi yang dikejar, atau sebaliknya. Berfikir dan berfikir lagi. Hingga minda ini telah beku dari fikir.

Ya Allah, jadikanlah pemikiran ini sentiasa positif dan Engkau redhai.

Ya Allah, kurniakanlah tahap fikir supaya hati ini akan sentiasa taat kepadaMu.

Ya Allah, janganlah pesongkan hati-hati kami setelah Engkau mengurniakan petunjuk kepada kami.

Kami adalah manusia yang sering lalai dan menzalimi diri kami sendiri.

Ya Allah, hanya Engkaulah Tuhan yang Maha Agung.

No comments: