22 November 2007

Cinta

Kalau Tuhan mencintai hambaNya, Allah akan membuatkan ia menderita, dan kemudian jika Allah mencintainya, Allah akan menguasainya tanpa keluarga juga tanpa harta. – Kucing Gemuk di Masjid Biru.

Saya teliti kata-kata ini dan dijadikan paparan pada skrin telefon saya, sejak dua hari lepas. Skrin sebesar 2 inci setengah kali 2 inci itu memang cukup. Muat.

Saya sedang menderita, pastinya. Derita di batin saya. Di jiwa saya yang tidak tenang. Timbunan beban yang mengasak minda saya yang menjadikan saya begini. Saya ‘kaku’ dalam dunia saya sendiri.

Penat. Letih. Lesu. Bukan kerana saya perlu jadi buruh binaan yang timbul urat lengan dan kaki kerana tugas. Tidak perlu juga jadi pekerja industri yang perlu mengejar target. Kaki dan tangan kena seiring. Hingga lenguh-lenguh pun, pada masa boleh rehat sahaja boleh berhenti. Saya lelah di kepala. Banyak fikir. Tepu analisa.

Saya penat. Lesu ini membawa ke badan. Kepala saya berpusing. Pasti lebih laju dari Eye on Malaysia. Mudah saja kerjanya. Mengadap timbunan kertas dan dokumen, dan kemudian cerakinkan menjadi isi kepada sehelai kertas kosong. Alangkah mudah. Tapi, kenapa saya mula menjadi buntu.

Aduhai kepala. Lepaskan beban ini. Ambil wudhu’, dan pergilah mengadu kepada Dia. Usah kaku. Usah buntu. Tiba masa munajat. Lama sungguh, rasa ini tidak hadir. Rasa hanya untuk Dia. Cinta. Rindu. Sayu.

Jangan risau. Dia tetap ada di sisi. Pintalah. Ikhlaskan hati. Kukuhkan iman. Kuatkan rasa. Yakinkan diri. Dia tetap ada di sisi. Dia tetap ada di sisi. Dia tetap ada di sisi.

Wahai diri dan minda, jangan lesu lagi. Jangan bimbang lagi. Usir semuanya.

Dia tetap ada di sisi.

No comments: