16 November 2007

Saya Yang Sering Tersilap

Saya yang sering tersilap
Silap dalam tingkah dan laku
Dari tangan dan kaki
Yang tidak selari
Dengan kehendak duniawi
Dengan kehendak ukhrawi
Hingga ada yang tersungkur
Ada yang berbekas di wajah
Hanya kerana saya
Tidak berhati-hati
Dalam mengatur langkah
Menghayunkan tangan
Melenggokkan badan
Dalam perbuatan.

Saya yang sering tersilap
Silap dalam menutur kata
Membuat hati orang lain tersentuh
Hingga menitiskan air mata
Menyimpan dendam yang membara
Hanya kerana saya
Yang tidak menjaga adab
Tidak menjadi teliti
Tidak berfikir sempurna
Dalam berbicara.

Saya yang sering tersilap
Menutur bicara di hati
Menyimpan hasad dan nista
Menyimpan geram dan iri
Menyimpan marah dan benci
Walau tidak terluah
Tetapi bekasnya tetap ada
Tertitik di hati
Sebagai satu noda
Yang tidak akan terpadam
Tanpa keikhlasan.

Saya yang sering tersilap
Dalam apa jua keadaan
Maafkanlah saya
Kerana kita di sini
Hanya singgah untuk sementara
Untuk menuju ke sana
Dengan bekal yang indah sempurna.

Saya minta maaf
Dan anda semua
Maafkanlah saya
Saya yang sering tersilap.

~zzms 151107:1135-JlnCSLKL~

No comments: