08 April 2008

Pesta Buku 2008

Assalamualaikum warahmatullah….

Saya tidak dapat ke pesta buku pada tahun ini. Seingat saya, sejak pesta buku dilancarkan saban tahun di tanah air ini, saya hanya dapat pergi pada tahun lepas, bersama sahabat karib saya. Itupun, kami pergi pada awal pagi, dan makan di The Mall selepas itu, kemudian balik. Saya dapat membeli tujuh buah buku di pesta buku pada tahun lepas.

Sengaja pergi awal pagi sebaik sahaja pesta buku dibuka kerana tidak mahu bersesak-sesak dengan orang yang terlalu ramai. Tempat meletak kereta di bangunan bersebelahan PWTC juga masih agak lapang pada masa itu.

Hakikatnya, tahun ini saya mendambakan keinginan yang sama, tetapi tarikh pesta buku diadakan telah menolak saya jauh-jauh dari PWTC. Saya sangat sibuk sejak 4 April, dan walaupun pesta buku akan berakhir pada 13 April, saya sudah tidak ada di tanah Malaysia mulai 10 pagi esok, insyaAllah.

Saya berharap semoga tahun depan, saya akan berpeluang untuk ‘menziarahi’ ke pesta buku lagi, insyaAllah.

*********

Saya tidak bertujuan apa-apa untuk perjalanan kali ini. 8 tahun dengan tugasan yang tidak pernah putus, dan ruang masa yang sering mengejar saya dengan pelbagai tanggungjawab, saya rasa mahu ‘lari’ seketika dari bebanan yang menghimpit.

Minda sudah tepu, pada perasaan saya. Harapan saya semoga minda saya akan berehat dalam tempoh yang agak lama ini dan kembali semula untuk melunaskan tanggungjawab dengan minda yang lebih lapang, insyaAllah.

Percutian ini, dari Allah, untuk kembali saya merenung ke dalam diri. Itu tujuan saya. InsyaAllah.

*********

Saya pernah terfikir bahawa kesakitan dalam minda boleh ‘dibetulkan’ dengan semangat yang kuat. Semangat yang kuat untuk melaksanakan sesuatu perkara yang akan memberi faedah kepada diri sendiri, orang sekeliling dan agama.

Saya rasa, semangat kuat itu masih tidak kuat dalam diri saya. Saya perlu melatih minda saya supaya berusaha dengan lebih gigih lagi supaya segala tindakan luaran dapat dibentuk dengan minda yang lebih bersemangat.

InsyaAllah.

No comments: