30 April 2008

Benar Kembali


Assalamualaikum…

Walaupun telah menjejakkan kaki di pintu C26, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur pada 7.25 pagi hari Jumaat, 25 April 2008 dengan menaiki penerbangan MH003 yang bertolak dari Terminal 3, Heathrow pada 12 tengahari (waktu London) pada 24 April 2008, namun masih tak sempat lagi untuk mengemaskini catatan kembara perjalanan yang telah dibuat sewaktu 16 hari di tengah musafir.

Hanya Alhamdulillah yang mampu lahir di hati dan kemudian diluahkan perlahan apabila dapat menghidu udara Malaysia yang sangat menyelesakan. Perjalanan ini, sangat berbeza dengan perjalanan-perjalanan yang pernah dibuat sebelum ini. Tempoh masa hampir 13 jam di dalam penerbangan menjadikan saya merasa sangat lega apabila dapat melepaskan diri dari perut pesawat. Pagi hari Jumaat di bumi Malaysia sangat cerah dengan matahari yang memancar, seolah-olah menyambut kepulangan saya.

Selepas menyelesaikan urusan imigresen dan mengambil beg, saya disambut dengan huluran bunga ros berwarna merah (7 kuntum) oleh seorang kanak-kanak berusia 10 tahun. Ada kad bertulis, welcome back di celahan kuntuman ros merah tersebut. (sebenarnya, saya bukanlah seorang wanita yang sukakan bunga dan ini adalah kali pertama saya menerima kuntuman-kuntuman ros seperti ini – saya gemar melihat bunga-bunga di taman bunga, atau di kedai bunga, tetapi menerima kuntuman bunga adalah perkara yang saya tidak suka – apapun, saya amat berterima kasih kepada orang yang telah memberikan kuntuman-kuntuman ros merah itu buat kali pertama kepada saya dan saya masih menyimpannya sehingga hari ini).


Bunga tulip berwarna ungu.

Hari Sabtu dan Ahad, saya diuntai jet-lag yang menyebalkan. Bangun lewat tengahari dan kemudian pergi ke rumah kakak dan abang. Hari Isnin, Selasa dan Rabu pula, saya dipenuhi dengan urusan pejabat yang pelbagai. Memang banyak yang perlu diselesaikan, sementelah hampir 3 minggu saya tidak ada di pejabat.

Sudahnya, urusan berkaitan gambar-gambar dan catatan perjalanan yang hendak dikemaskini hanya ditinggalkan sebagai satu tugasan yang masih tidak mampu dilunaskan. Dengan jet-lag yang masih mengganggu minda saya, hingga sakit-sakit kepala kerana saya memaksa kepala saya menerima bahawa saya kini sudah berada di bumi Malaysia, perlu pergi ke pejabat, membuat pelbagai urusan dan melaksanakan pelbagai tugasan. Paling perit, apabila memandu dan rasa kantuk melampau yang tiba-tiba menyerang.

Hanya Allah yang Maha Mengetahui. Semoga Allah membantu saya di dalam menghadapi ujian kepulangan ini, insyaAllah.

No comments: