07 May 2008

Indahnya Perjalanan


Assalamualaikum warahmatullah,

Timbunan tugas-tugas apabila balik ke tanahair benar-benar menghambat masa-masa saya, cuma bezanya kali ini, saya masih boleh tersenyum dan tidak terasa bebanan yang sangat-sangat menghimpit.

Ya, kerana Malaysia ini tanahair saya yang tercinta, dan saya benar-benar bersyukur dilahirkan di bumi Malaysia.

Hambatan masa ini membuatkan saya sedikit lesu, namun ingatan dariNya dan kekuatan yang dipinjamkan olehNya membuatkan saya mampu tersenyum, bukan sahaja di wajah, tetapi jua di hati. Saya tahu, jarang saya begini, sebelum ini. Pun, paling ketara, selera makan saya sama sekali hilang. Ini agak menyebalkan, tapi, siapa tahu Allah punya perancangan tersendiri berkaitan hal ini. Alhamdulillah.

Selama di bumi Walthamstow, walau selera makan saya biasanya agak normal, tetapi saya boleh makan dengan sempurna. Makanannya amat menyelerakan (kelakar rasanya kerana saya masih teringin untuk merasa makanan di sana - bukan makanan barat - sama saja dengan makanan ruji di Malaysia - cuma dimasak dengan cara yang sedikit berbeza - saya tidak makan hanya keju dan roti - saya rasa saya tidak makan langsung keju dan roti di sana, tapi nasi jadi alas perut saya hari-hari - terima kasih kepada kawan-kawan di sana - saya amat merindui mereka).

Apabila balik ke sini, saya kurang makan makanan ruji itu, tetapi saya jadi berminat kepada buah-buahan pula (di sana, setiap awal pagi saya akan makan sebiji peach, epal ataupun segugus anggur) - walaupun tidak sesegar buah-buahan di sana, saya rasa deria rasa saya sudah berminat kepada buah-buahan. Pelik betul deria rasa saya ini apabila balik ke Malaysia pada kali ini. Padahal, bukannya saya tidak pernah membuat 'perpisahan jangka masa panjang' dengan Tanah Melayu sebelum ini.

Saya kena ubah semula minda saya. Nutrisi yang tidak cukup memudahkan penyakit hinggap ke badan saya yang lemah antibodi ini. Saya tahu, saya kena ubah semula minda saya. Hanya Dia yang Maha Membantu, insyaAllah.

No comments: