01 April 2008

Akidah dan Akal Bijak

Assalamu’alaikum warahmatullah…

Minda saya diusik pagi ini.

Antara kebijaksanaan dan akidah, mana lebih penting?

Akidah membentuk sikap. Kebijaksanaan membentuk minda.

Fikiran saya menyasarkan, memang kedua-duanya penting. Akidah boleh membentuk kebijaksanaan, kebijaksanaan juga boleh membentuk akidah. Tetapi, kadar peratusannya berbeza. Peratusan akidah boleh membentuk kebijaksanaan adalah sebanyak 85%, tetapi peratusan kebijaksanaan boleh membentuk akidah mungkin hanya 10% sahaja.

Antara orang yang berfikir, dengan orang yang tidak berfikir.

Antara orang yang berakhlak, dengan orang yang tidak berakhlak.

Saya bukan cikgu, tetapi beberapa orang pelajar saya memanggil saya dengan gelaran ‘cikgu’. Selalunya, pendekatan yang saya berikan untuk kali pertama kepada pelajar-pelajar saya ialah pembentukan sikap.

Tahun ini, saya ada 14 orang pelajar. Tahun sebelumnya 12 orang. Tahun sebelumnya 15 orang. Tahun sebelumnya 13 orang. Bilangan ‘belas-belas’ dengan tempoh masa hampir 8 tahun saya mengajar, dan dengan beban kerja di pejabat yang setimbun-setimbun di atas bahu saya, hujung minggu saya memang penuh. Hari bekerja pun, saya sudah balik seawal 11 malam. Dengan kadar masa yang terhad ini, saya perlu memastikan setiap pelajar saya akan mendapat pendekatan yang sama supaya mereka boleh ‘melaksanakan sikap yang betul’ semasa ketiadaan saya. Maksudnya, mereka perlu belajar berfikir dan menimba ilmu dengan sikap dan akhlak yang betul pada waktu-waktu saya tidak ada di sisi mereka.

Bandingan tempoh masa ini adalah seperti berikut :-

1 minggu = 7 hari = 168 jam

2 jam dalam sehari, 2 hari dalam seminggu = 4 jam

Beza antara 168 jam dan 4 jam memberikan 164 jam. Selama 164 jam ini, mereka tidak akan bersama saya. Anggaran saya, setelah bertanya :-

7 jam sehari x 5 = 35 jam di sekolah
1 jam sehari x 7 = 7 jam untuk solat
1 jam sehari x 7 = 7 jam untuk mandi
2 jam sehari x 7 = 14 jam untuk makan
7 jam sehari x 7 = 49 jam untuk tidur
2 jam sehari x 5 = 10 jam untuk bermain
4 jam sehari x 2 = 8 jam untuk bermain


Jumlah keseluruhan tempoh masa ini selama seminggu memberikan jumlah berikut = 130 jam.

Kita kaji semula,

Jumlah jam seminggu = 168 jam
Jumlah digunakan sendiri = 130 jam
Jumlah saya mengajar = 4 jam
Baki = 34 jam

34 jam ini, jika dibahagi dengan 7 akan memberikan 4.86 jam sehari bagi masa yang masih tidak digunakan.

Jadi, apa yang mereka (pelajar-pelajar di Malaysia) lakukan untuk tempoh masa ini?

Ia bukannya satu tempoh masa yang singkat, malah hampir 5 jam sehari yang telah dibazirkan tanpa apa-apa aktiviti. Malah, dengan akidah yang tidak sihat dan kebijaksanaan yang melampau, saya pasti aktiviti di masa-masa yang terbazir ini sebahagian besarnya akan diisi dengan perkara-perkara yang tidak berfaedah.

Oleh yang demikian, tanpa pembentukan sikap yang diredhai berdasarkan sumber yang dirahmati, belajarlah setinggi mana dan menjadi sebijak mana pun, pasti akan membawa kemusnahan bukan sahaja kepada diri sendiri, malah juga kepada agama, bangsa dan negara.

Cuba kaji pula penggunaan masa dalam kehidupan kita seharian. Belek-belek diri, fikir cara untuk memanfaatkan masa yang tidak boleh dibeli. Sikap kita akan menentukan tindakan kita. Akal kita pula akan menentukan tahap tindakan kita.

*********

Manusia yang menambah umur semakin merasakan dirinya ‘dewasa’ dan lebih matang. Mampu berfikir dengan lebih hebat, dan bijak merencana keputusan-keputusan besar bukan hanya untuk diri sendiri, tetapi juga untuk masyarakat di sekitarnya.

Benarlah kata pepatah : hendak melentur buluh, biarlah dari rebungnya.

Pun, rebung yang dilentur perlulah dilenturkan dengan sesungguh hati. Apabila rasa bosan dan dilepaskan, rebung itu tetap akan menjadi buluh yang sudah tidak boleh dilentur. Ini ada kaitan pula dengan ‘alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan’.

Hmm, saya terasa seperti sudah jadi macam Karam Singh Walia pula. (smile!)

No comments: