14 July 2008

Saya Tidak Tahu

Assalamualaikum warahmatullah...

Sejak Khamis lepas, saya di'penjara' dari berita-berita sensasi di Malaysia. Jadual yang perlu saya hadapi sangat padat sehingga tidak ada ruang senggang sedikit pun dalam tempoh lima hari itu. Lagi pula, saya ini 'tamak masa'. Mana-mana masa yang ada, saya akan cuba 'tangkap' dengan sesungguh hati supaya setiap saat dalam kehidupan saya dapat dimanfaatkan dengan lebih baik. Pun, paling pasti, saya telah di'penjara' di sebuah tempat yang saya tidak tahu dari mana saya boleh dapat sumber maklumat. Jadi, saya redha. Kisah lima hari ini, saya akan cuba cari dan dapatkan. Malah, dengarnya, macam-macam yang jadi. Walau saya sudah 'tidak ada mood' untuk menatap kisah-kisah ini, lima hari ini sangat-sangat mengajar saya. Macam-macam. Saya mula menjadi 'penganalisa tidak bergaji' semula, walau saya terasa seperti sudah mahu 'pencen' lima hari yang lepas.

*********

Manusia ada macam-macam ragam dan gaya. Tetapi, percayalah, yang paling bahaya bagi seorang manusia itu ialah 'daya pengaruh' yang dibawanya. Dalam konteks ini, daya pengaruh ini bukan hanya melibatkan wajah yang cantik dan kata-kata yang manis, tetapi daya pengaruh ini adalah bergantung kepada kelemahan manusia yang akan dipengaruhinya. Setiap manusia punya kelemahan, termasuk diri saya. Pun, sekiranya kita boleh memastikan 'perkara penting dan tidak penting' dalam hidup kita, saya rasa kes daya pengaruh ini akan dapat diatasi oleh setiap individu.

Kadang-kadang, daya pengaruh ini tanpa sedar tertanam di dalam diri manusia tanpa disedari, kerana pengaruh itu bukan hanya berdasarkan perbuatan dan percakapan, tetapi ia juga melibatkan 'pandangan' dalam konteks, walaupun tidak terlibat secara langsung, pengaruh seseorang itu sangat hebat sehingga mampu merubah minda, jiwa dan pendapat di dalam diri seseorang.

"Ya Allah, bantulah kami untuk melindungi diri dari daya pengaruh buruk dan anasir jahat yang tidak Engkau redhai...."

No comments: