17 July 2008

Sesak Lagi

Assalamualaikum warahmatullah...

Jalan sesak lagi. Pagi ini. Saya tidak dapat merasakan kesesakan pada hari Isnin yang lalu. Tetapi, di saat saya ada mesyuarat penting pagi ini dan beberapa persediaan yang masih belum sempurna untuk mesyuarat tersebut, saya rasa sangat lelah. Saya rasalah, pada pendapat saya yang kerdil ini, kalau sekatan jalan raya nak dibuat, seeloknya diberitahu lebih awal supaya tidak membebankan rakyat, dan sekurang-kurangnya saya boleh keluar lebih awal untuk ke pejabat (hakikatnya pagi ini pun saya keluar awal dari masa biasa saya, awal 25 minit pun dari biasa).

Itulah. kadang-kadang kita asyik leka dengan kuasa yang ada di tangan kita hingga terlupa bahawa dunia itu ibarat roda. Jika sekarang kita di atas, ada masanya kita akan 'tercampak' ke bawah. Jika sekarang kita di bawah, ada 'rezeki' satu masa nanti dari Allah untuk kita berdiri di atas. Pun, jarang benar orang di atas hendak mengingati orang yang di bawah. Itu yang jadi masalah. Masalah sama di seluruh dunia pun.

Apapun, Allah akan membantu hamba-hambaNya yang beriman, insyaAllah.

"Ya Allah, jika mereka semua tidak sedar bahawa Kau Maha BerKuasa, tunjukkanlah kuasaMu kepada mereka yang tidak menyedari bahawa kuasa di tangan mereka hanyalah ibarat setitis air di tengah lautan yang luas.."

No comments: