01 August 2008

Pilihan Tepat


Assalamu'alaikum warahmatullah...

Terlalu banyak pilihan yang perlu dibuat menjadikan diri nanar dan gelisah. Sering kita risau sekiranya pilihan kita tidak menepati apa yang kita mahukan. Saya sering terfikir, apa yang kita mahukan? Di dalam kehidupan ini, membuat pilihan merupakan tempoh-tempoh yang sukar yang perlu kita hadapi, boleh dikatakan setiap waktu. Ada pilihan yang perlu dilakukan dengan pantas (contohnya, memotong dan memintas kenderaan lain di jalan raya - sekiranya teragak-agak dan kurang yakin, boleh mengundang maut), ada juga pilihan yang memberikan masa yang lama untuk kita memikirkannya.

Saya masih ingat sewaktu saya di Tingkatan 5. Saat ini, saya perlu membuat pilihan (pilihan yang agak besar, saya kira), di mana saya perlu memilih untuk duduk menelaah menjelang peperiksaan percubaan SPM, atau saya menerima tawaran mewakili negeri ke peringkat kebangsaan di dalam satu pertandingan. Terkesan dengan pilihan yang perlu dibuat, ramai yang memberikan pendapat dan sudah tentulah ramai yang menyarankan supaya saya tidak menyertai pertandingan tersebut. Walhal, cita-cita untuk menyertai pertandingan tersebut sudah 'sebati' di dalam diri saya sejak usia saya 14 tahun lagi. Jadi, apa yang saya lakukan, saya ambil keputusan untuk melaksanakan solat istikharah. Alhamdulillah. Hasilnya memang di luar jangka. Saya menyertai pertandingan tersebut, dan hanya balik semula ke asrama sehari sebelum peperiksaan percubaan SPM. Hidayah dari-Nya sungguh indah. Pilihan itu sedikit pun tidak memberi kesan yang menyedihkan kepada keputusan peperiksaan yang saya hadapi, malah ia memberi kesan yang agak besar kepada masa depan saya juga. Kesan jangka panjang yang dianugerahkan oleh-Nya. Alhamdulillah.

Sejak itu, saya tidak mahu mengalah setiap kali pilihan perlu dibuat. Maka, solat istikharah itu sudah jadi satu kebiasaan di dalam diri saya sekiranya saya perlu membuat pilihan-pilihan yang sering menyesakkan kepala saya untuk memikirkannya. Saya tahu, hanya Allah yang Maha Mengetahui. Sehebat mana pun perancangan kita, Allah sudah menentukan semuanya. Usaha dan doa - tawakkal - adalah hadiah Allah kepada kita di dalam mengharungi kehidupan ini. Terapkan keindahan hadiah ini di hati kita supaya kita dapat senyum dan sentiasa tenang di dalam melaksanakan apa sahaja, kerana sesungguhnya Dia sentiasa ada untuk membantu kita.

Jadikan Solat Istikharah itu suatu hubungan antara kita dan Dia, Solat Tahajjud itu jejambatnya, Solat Hajat itu nadinya dan Solat Taubat itu penghapus kepada kesilapan yang kita lakukan, di dalam sedar ataupun tidak.

Paling pasti, solat itulah penghubung kita dan Allah, tanda syukur kita kepada Allah, tanda cinta kita kepada Dia. InsyaAllah, semoga solat-solat kita menjadi benteng di antara yang hak dan yang batil, kerana hasutan-hasutan kepada kejahatan itu sentiasa ada di mana-mana.

Salam Isra' Mikraj, dan salam di petang Jumaat yang indah. Semoga kita semua diredhaiNya, insyaAllah.

No comments: