30 August 2008

Datang dan Pergi


Assalamu'alaikum warahmatullah...

Manusia datang dan pergi di sekitar kita. Samada terus meninggalkan dunia ini, atau hanya sekadar berpindah tempat tinggal atau tempat bekerja. Pada saat ini saya dapat merasakan 'manusia yang datang dan pergi' ini.

Semalam, waktu saya pulang ke rumah, di hadapan pintu lif (saya tiba di rumah seawal 11.15 malam) dan bersua dengan 'jiran' merangkap teman yang saya temui semasa berkursus di Shah Alam pada bulan Jun lepas. Saya maklum bahawa keluarganya tinggal di Sabah, dan dia hanya berseorangan di sini ditemani anak perempuannya yang bersekolah agama di Kajang. Memang saya jangkakan dia hanya seketika di sini, dan saat dimaklumkan dia ditukarkan ke Labuan, saya hanya tersenyum. Saat itu barulah saya terfikir tentang 'manusia yang datang dan pergi' dalam hidup saya.

Pada 15 September ini juga, InsyaAllah seorang rakan akrab akan melanjutkan pelajarannya ke luar negara. Memanglah di zaman serba canggih dan penuh teknologi ini, perpisahan bukan masalah kerana maklumat boleh tiba dengan tempoh yang singkat. Tetapi, 'rasa kehilangan' itu tetap ada dan dirasakan walau mungkin hanya akan tersimpan jauh di sudut hati.

Petang tadi pula, sewaktu saya membelek PDA saya, saya menerima satu pesanan ringkas dari 'seseorang yang tidak saya kenali dengan rapat'. Pertemuan hanya sekali sewaktu dia memberikan ceramah di dalam sebuah seminar yang dilaksanakan di pejabat saya. Pelik benar, seminar itu pada September tahun lepas, dan saya tidak pernah membalas setiap pesanan ringkasnya. Bukan apa, saya tidak gemar berpeleser untuk menjawab pesanan yang 'langsung tidak berkaitan dengan saya', tetapi rajin benar pesanan dihantar ke nombor telefon saya, yang pastinya akan sentiasa saya abaikan.

Terkadang, tanpa sedar di tengah kesibukan kehidupan ini, kita tersua pula dengan sahabat lama yang mungkin bertahun-tahun tidak berjumpa. Itulah, manusia datang dan pergi dalam hidup kita. Hargai setiap saat kehidupan bersama insan yang amat kita sayangi, kerana 'datang dan pergi' itu walau dirancang dengan sebaiknya, kuasa Allah jua mengatasi.

*********

Esok, Sambutan Hari Kemerdekaan ke-51. Semoga sambutan kemerdekaan ini tidak melampaui batas dan terhad pada perkara yang hanya diredhai Allah sahaja, terutama semasa menunggu detik 12 malam yang selalunya melibatkan pergaulan bebas lelaki dan wanita di luar kawalan. Wajar kita bergembira untuk sebuah negara yang tidak dijajah selama 51 tahun, tetapi ingatan kepadaNya perlu lebih lagi bagi mewujudkan sebuah negara yang akan sentiasa diredhai dan dirahmati oleh-Nya, insyaAllah.

Jangan jadikan sambutan kemerdekaan ini, 'datang dan pergi' juga dalam hidup kita. Walau tanah kita tidak terjajah, penjajahan minda juga perlu mendapat penelitian yang lebih di dalam memastikan negara 'bebas dari penjajahan', insyaAllah.

No comments: