06 August 2008

Banyak Masa

Assalamualaikum warahmatullah...

Kenderaan pun makin kurang di jalan raya sekarang ni. Kalau dulu, keadaan dan suasana jalan raya yang macam ni cuma masa cuti-cuti sekolah aje. Saya tahu, ramai yang 'tak larat' nak bayar harga minyak yang melambung-lambung. Saya sendiri merasakan keperitannya, dan kalau ada alternatif, memang saya nak guna public transport. Tapi, itulah, saya tak dapat nak gunakan public transport ni sebab ruang masa saya hanya cukup-cukup untuk memandu, parking dan solat sahaja. Sebab itulah saya dapat tiba awal di ofis sekarang ini. Ofis pun masih kosong dan saya selalu jadi orang yang pertama tiba dan orang yang terawal meninggalkan ofis pada waktu petang. Adil la tu kan!

*********

Seorang pengawal keselamatan dapat ijazah Sarjana dari Universiti Malaya - saya dengar di radio IKIM.fm pagi tadi. Hmm, bagusnya. Sudah berusia dan masih berinisiatif untuk menyambung pelajaran. Sewajarnya hal ini jadi galakan kepada generasi muda sekarang ini yang dilimpahi kemewahan, kemudahan belajar dan ibu dan ayah yang amat menyayangi serta suasana pembelajaran yang sangat selesa untuk berfikir semula tentang usaha-usaha pembelajaran mereka samada sudah tiba ke tahap maksimum ataupun masih belum. Jika masih belum, usaha-usaha itu perlu ditingkatkan lagi. Paling utama, jadikan agama sebagai tonggak di dalam diri supaya diri akan lebih berdisiplin dan sentiasa mempunyai keikhlasan yang tinggi, InsyaAllah.

No comments: