02 August 2008

Konvokesyen

Assalamualaikum warahmatullah...

Saya berhenti di lampu isyarat di hadapan pintu pagar Universiti Kebangsaan Malaysia, pagi tadi. Nampak beberapa mahasiswa yang berjubah mengambil gambar berlatarkan pintu masuk yang terpampang nama universiti. Tanpa sedar, saya tersenyum sambil memegang stereng. Kenangan lapan tahun lepas di universiti yang sama mula mengusik minda. Sayangnya, saya hanya simpan sekeping gambar dengan jubah berwarna kecoklatan itu. Itupun hanya gambar bersama abang saya di hadapan pagar rumah sewa, di hari saya naik ke pentas menerima ijazah. Saya tidak ada gambar berlatarkan pemandangan universiti bersama jubah saya. Paling pasti, di zaman itu, saya tidak suka gambar saya diambil. Hmm, kenangan di zaman belajar. Indahnya untuk diungkap.

No comments: