12 August 2008

Kepada-Nya Kita Kembali

Assalamualaikum warahmatullah...

Dia sudah meninggal dunia. Semalam, di Hospital Kajang. Saya diberitahu melalui telefon oleh salah seorang cucunya. Saya masih ingat pada kali pertama saya bertemu arwah. Lebih kurang empat tahun yang lepas. Saat itu, arwah masih sihat. Dia membuatkan air untuk saya, dan mengajak saya makan dan minum. Setiap kali saya tiba di rumah anaknya, saya akan bersalam dan mencium tangannya yang dipenuhi garis-garis kedut. Waktu itu, usianya sudah menginjak ke angka 86. Arwah banyak bercerita kepada saya dalam dialek Kelantan lama (ini membuatkan cucu-cucunya agak terkejut kerana saya boleh memahami dialek tersebut sedangkan mereka seringkali tidak faham apa yang dikatakan arwah, sementelah saya bukan berasal dari pantai timur).

Seringkali juga dia bercerita tentang kerinduannya kepada kampung halaman dan rumahnya di Kelantan. Dalam kesibukan saya, saya masih juga cuba memenuhi keinginan seorang wanita yang sudah berusia sepertinya dan kerinduannya kepada kampung yang sering ditinggalkan. Pun, saya faham kerana dia keseorangan di sana kerana anak-anaknya semuanya sudah menetap di sini. Mereka semua risau kerana arwah sering sakit-sakit pada masa itu.

Sejak setahun lepas, badannya sering tidak sihat. Dia hanya terlantar, dan ingatannya sudah semakin kurang. Jika dia tidak tidur semasa saya datang, saya akan bersalam dan mencium dua tangannya. Selalunya, dia masih tersenyum kepada saya. Malah, arwah gemar makan roti jala, paling saya ingat apabila arwah meminta cucunya membelikan roti jala, diberikannya duit pada sebelah petang walhal roti jala tersebut hanya boleh dibeli pada keesokan harinya. Saya banyak belajar tentang kehidupan seorang wanita berusia darinya. Kasih sayang cucu-cucu, menantu-menantu dan anak-anaknya sangat banyak untuk dirinya.

Semoga Allah melimpahi rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan rohnya di kalangan roh-roh orang-orang yang beriman, insyaAllah.

No comments: