10 August 2008

P.D. ke Kajang

Assalamualaikum warahmatullah...

Sudah lama saya tidak menghala ke Port Dickson. Seingat saya, sejak tahun lepas. Menghadiri satu seminar di sana. Jarang pula saya pergi atas urusan tidak rasmi. Dahulu, semasa baru menamatkan pengajian di universiti, rajin juga saya ke sana. Saya suka duduk merenung laut di bawah sebatang pokok di tepi pantai. Tidak pernah berteman, selalunya memang berseorangan sahaja. Hendak mencari laut yang bersih, memang amat payah. Selain PD, saya suka juga ke Morib. Melihat gelagat manusia yang pelbagai. Saya tidak akan mandi-manda, tidak akan membeli apa-apa. Sekadar memarkir kereta dan kemudian duduk 'merenung laut'.

Hari ini, saya baru balik dari PD. Juga bukan atas urusan rasmi. Setelah sekian lama ke PD hanya untuk urusan rasmi. Sekadar tidur semalam di sana. Setelah menghantar seorang kawan satu program ke pintu pagar UKM (anak saudaranya menerima ijazah hari ini), dan kemudian seorang kawan lagi ke bandar Kajang (nama sahaja bandar, tapi bagusnya kereta saya diberhentikan di hadapan sebuah rumah papan dan diletakkan di bawah pohon-pohon rambutan dengan udara kampung yang sangat nyaman - suasana yang sangat saya rindui). Saya dan rakan mengait rambutan dengan diperhatikan neneknya. Itulah masalah saya, nama sahaja anak kampung, tetapi bab mengait rambutan memang saya tidak pernah lulus. Mungkin sebab dari kecil kerja saya hanya memanjat pokok sahaja.

Sudahnya, rambutan hanya sedikit yang diambil. Selebihnya, kawan saya telah memanjat pokok kedondong pula - ini di antara buah kegemaran saya. Mulanya, mahu juga saya memanjat kerana seingat saya semasa saya di zaman matrikulasi dahulu saya masih lagi memanjat pokok ciku dan pelbagai pokok lain (zaman saya nakal-nakal dahulu, memanjat pokok di awal pagi dan berselindung di sebalik daun-daun apabila nampak kereta yang lalu bersama beberapa sahabat yang akan menunggu di bawah pokok), tetapi niat itu terpaksa dibatalkan apabila memikirkan tudung berwarna hijau cerah yang sedang membalut kepala saya. Zaman dahulu pun, kalau mahu memanjat pokok, saya akan pastikan tudung gelap yang saya gunakan. Alahai, masih ada keinginan saya untuk memanjat pokok rupanya!

No comments: