05 August 2008

3R

Assalamualaikum warahmatullah...

Hari ini, seorang rakan memberitahu saya tentang 3R. Gara-gara diri saya yang terlalu penat. Nampak di mata, nampak di wajah, air muka yang sangat letih - itu katanya. Lagipun, 3R ini dipetik dari inti motivasi Dato' Dr Mohd. Fadzilah Kamsah. 3R - Rehat, Rawat dan Recharge. Saya tahu, saya kurang rehat, tidak cukup dirawat, tapi bab 'recharge' itu, sebenarnya dari segi mental dan hati - baca Al-Quran pun dikira 'recharge'. Rehat itu untuk tubuh, rawat itu pun untuk tubuh, tapi bab 'recharge' itu, saya rasa minda dan mental saya perlu dimantapkan lagi.

Saya sengaja menyibukkan diri supaya saya tidak ada masa hendak memikirkan benda-benda lain. Pun, waktu tidur saya bukannya tidak menentu. Pukul 12.30 malam saja, mata saya akan tertutup, dan seawal 4.00 pagi, mata saya sudah terbuka. Semuanya automatik. Kadang-kadang, saya mahu sambung tidur semula, tetapi ternyata tidak boleh. Apabila sudah penat bergolek-golek, sudahnya saya mencapai 'bear comel' saya dan mula menulis. Ataupun paling-paling, saya akan membaca. Sebelum masuk waktu solat Subuh, saya sudah bertelekung menantikan azan. Terkadang sudah mandi pun.

Tapi, itulah, rutin saya memang automatik. Sudah ada jadualnya yang tersendiri. Keluar dari rumah seawal 6.30 pagi dan balik semula ke rumah seawal 11 malam - ini secara puratanya - kadang-kadang ada juga yang saya balik awal. Saya pernah cuba mengubahnya, tidak ada kesan apa-apa pun. Lebih hebat lagi, badan saya jadi sakit-sakit. Jam biologi tubuh saya sudah tidak boleh diubah. Cuma, terkadang apabila terlalu penat, saya akur juga. Jadi, saya akan batalkan mana-mana aktiviti saya. Ha, saya bukan paksa diri pun, sebenarnya. Saya buat sesuatu dalam kadar kemampuan saya. Kalau saya rasa saya kena ubah supaya dapat disesuaikan dengan kondisi tubuh badan saya, saya akan segera mengubahnya. Kesimpulannya, saya agak 'fleksibel' - saya tidak tahu adakah perkataan ini wujud dalam Bahasa Melayu - harap-harap ada!

Sejak bulan April yang lepas - 16 hari berehat di Walthamstow - sejak itu saya tidak pernah mengambil cuti. Malah, tidak ada hujung minggu yang saya dapat merehatkan diri juga. Ada macam-macam; kursus, seminar, kelas pengajaran dan pelbagai aktiviti lain. Tetapi, kepelbagaian suasana itu menjadikan saya rasa agak selesa. Waktu itu saya berehat agaknya, apabila dapat merasakan keseronokan di dalam setiap aktiviti yang saya lakukan - walau dalam ruang masa yang sangat padat.

Pun, saya tahu, kesibukan ini, ada hikmahnya kepada diri saya. Malah, sudah beberapa kali isi borang untuk bercuti pun, tiba-tiba saja ada hal yang perlu saya lakukan - batal lagi cuti saya. Untuk waktu ini pun, alhamdulillah, saya sudah dapat terasa keselesaan semasa sedang menulis kala ini. Malam nanti, saya ada satu kelas pengajaran lagi. InsyaAllah, semoga Allah Maha Besar akan memudahkan segala urusan saya.

* Sudah masuk bulan Syaa'ban yang semakin menghampiri Ramadhan. Semoga rahmat Allah akan mengiringi kita semua, InsyaAllah.

No comments: