01 January 2009

2009 & Puding Roti - Cubaan Pertama

Tahun datang dan pergi.
Saya masih berfikir.
Tambah tahun. Tambah usia. Tambah dosa. Tambah pahala.
Mana satu pilihan kita.

Anak murid meminta : cikgu, kalau saya pening, saya call cikgu. Cikgu datang ya.
Emak murid pula : Akak boleh pi rumah, ambil dan bawa ke sekolah.
Saya pula : InsyaAllah.

Semalam, saya dinyanyikan : it's my life.
Memang hidup saya begini. Tanpa sedar. Beberapa karakter kemilikan saya yang perlu saya galas, bawa hingga ke akhir. (Karakter ini bukan saya yang memilih - tapi saya selesa - kerana Allah mengajar saya makna tanggungjawab - Alhamdulillah - Semoga ada redhaNya - InsyaAllah).

Hari ini memasak lagi. Untuk dua orang anak murid.
Pagi lagi saya bangun dan memasukkan baju ke dalam mesin basuh.
Kemudian memasukkan keping-keping roti ke dalam susu. Biar.
Memukul marjerin dan gula dengan senduk.
Memasukkan sebiji telur ke dalam bancuhan marjerin.
Susu saya perisa vanila. Dalam rumah saya tidak ada esen vanila.
Memasukkan bancuhan marjerin + gula + telur ke dalam roti dan susu.
Memasukkan kesemuanya ke dalam oven untuk dibakar.
Saya bakar setengah jam.
Kemas beg dan bersiap ke rumah anak murid.
Emaknya memasukkan 'puding roti' yang masih panas ke dalam peti sejuk.

Usai kelas, anak murid saya merasa : kak, sedapnya. (Sungguh sedap agaknya kerana dia makan sehingga 5 potong - bertambah dua kali - seorang lagi makan empat potong - alhamdulillah).
Kata emaknya : sedaplah.
Saya pula : cubaan kali pertama.

(Maaf tiada gambar kerana saya terlupa mengambil gambar 'puding roti' cubaan pertama saya).

No comments: