24 July 2009

Kembali

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Alhamdulillah. Hanya lafaz itu yang mampu saya ucapkan usai kaki saya menjejakkan kaki di KLIA pada hari Rabu 22 Julai 2009, lebih kurang pada pukul 1.45 tengahari dengan menaiki penerbangan SV 0832.
Seni keindahan nama Allah di dinding muzium.

Laluan ulang alik hotel - masjid.

Ya, saya kembali. Sama seperti perjalanan-perjalanan kembara sebelum ini, saya pergi, dan saya kembali. Alhamdulillah.

Bermulanya kawasan Tanah Haram.

Jumaat 10 Julai 2009, pukul 2.45 petang waktu Malaysia saya mula meninggalkan bumi Malaysia. Bersama dengan emak saya, kapalterbang yang dinaiki terpaksa membuat pendaratan kecemasan di Oman kerana terdapat kakitangan kapal terbang yang tidak sihat dan memerlukan rawatan segera. Saat tiba di Jeddah, jam di tangan saya sudah menunjukkan ke angka 9.30 malam waktu Arab Saudi (+5 jam untuk waktu Malaysia ~ 2.30 pagi) - sepatutnya boleh tiba pada pukul 6.30 petang waktu Arab Saudi. Dalam ihram, selepas hampir 3 jam dengan urusan imigresen di Jeddah, terus bertolak ke Makkah dan tiba di Makkah seawal pukul 2.00 pagi waktu Arab Saudi (waktu Malaysia tentu saja sudah pukul 7 pagi). Dalam lemah lesu dan longlai, perlahan saya tarik tangan emak menuju ke Masjidil Haram.

Hamba-hamba Allah seangkatan. Nampak saya?

Belum pun usai saie, azan Subuh sudah berkumandang. Waktu Subuh masuk pada pukul 4.15 pagi. Memang kelaziman suasana di Masjidil Haram, waktu malamnya lebih meriah dari waktu siang. Usai solat Subuh dan tahallul, barulah saya bawa emak balik ke hotel untuk bersarapan dan berehat. Ya, perjalanan yang sangat panjang. 24 jam tanpa rehat. Pun, alhamdulillah. Allah memudahkan urusan-urusan hamba-hambaNya, alhamdulillah.


Kedai buku yang sering saya kunjungi di Makkah.


Hospital Jabal Rahmah. Tahun ini, saya tidak panjat sampai ke atas bukit.

Pernah minum susu unta?

2 comments:

Nas said...

bestnyee...doakan saya dpt pg jugak nnti.. ^_^

Terkejut tgk kat komen blog k zam ade komen..aduh..segan nyeee!!
(-_-")

rashinina said...

salam nas...

insyaAllah nas pun dapat pi nanti...tapi suhu baru-baru ni sangat tinggi di makkah...up to 57...

ada cerita yang nas nak kena bagitau akak ni....wah wah....baru dalam 2 minggu je akak takde kat ofis....