25 July 2009

Tapak Bina


Nampak tak besi yang digunakan di dalam pembinaan salah satu hotel di Makkah ini? Dalam sehari, lebih kurang 5 kali saya lalu di tempat pembinaan ini dan saya tidak dapat mengesan sebarang karat pada semua reinforcement tersebut. Spacing yang sangat rapat dengan bilangan besi yang sangat banyak serta keseragaman yang sangat jelas.

Sudah jadi habit saya, apabila pergi ke luar negara di mana-mana saja pun, cara pembinaan dan kebersihan sesuatu tapak binaan memang akan menjadi perhatian saya.

Malah, kawasan pembinaan yang ini pula merupakan laluan berjuta-juta (bukan sepuluh atau dua puluh orang ya...) hamba-hamba Allah menuju ke Masjidil Haram setiap masa. Jika di Malaysia, bagaimanakah kebersihan kawasan pembinaan dari habuk dapat dikawal?

Malah, saya rasa kawalan pembinaannya amat jelas. Semua pekerja memiliki kemahiran pembinaan yang tinggi walau di kepala masih tersangkut serban yang akan digantikan dengan topi keselamatan apabila masuk ke tapak bina dan masih bersolat apabila tiba waktunya. Saya rasa Islam bukan hanya setakat dipraktikkan di Makkah atau Madinah, tapi Islam perlu dikekalkan dan dikukuhkan di dalam diri kita walau di mana saja kita berada.

Tidak perlu jadi ulama atau pak imam, barulah hendak mendaki tangga masjid. Islam...ada di dalam diri semua penganut agama Islam. Tidak kira apa title yang dibawanya.




Nampak kesan karat tak pada besi-besi dalam gambar ni? Di Makkah, saya tidak menjumpai sebarang kesan karat pada besi. Tapi, di Malaysia, saya sukar untuk berjumpa besi yang tidak ada kesan karat. Paling dikesalkan, prosedur pada spesifikasi tidak dipatuhi yang menghendaki karat-karat tersebut digosok (dibuang dahulu) sebelum dipasang di tapak bina.

No comments: