30 July 2009

Kuarantin Jujur dan Telus


Keratan gambar dari http://www.kosmo.com.my/ bertarikh 30 Julai 2009.
Sahlah semakin bahaya. Sudah 4 kematian di Malaysia. Malah, saya sendiri menerima nasib dikuarantin selama seminggu di rumah (dari 30 Julai hingga 5 Ogos - sekiranya sakit saya berlanjutan semula selepas 3 hari mulai hari ini, saya perlu segera berjumpa doktor semula). Kata Dr. Saadiah yang merawat saya dan memeriksa pemeriksaan darah, X-ray dan pemeriksaan laporan kesihatan saya, kuarantin di rumah ini memerlukan ketelusan dan kejujuran yang tinggi (sebenarnya tekanan darah, suhu badan dan X-ray gambar dada saya sangat ok...tapi saya suka langkah berjaga-jaga yang dibuat untuk saya walau saya tahu saya akan bosan duduk di rumah tanpa membuat apa-apa - saya sedang berfikir tentang aktiviti berfaedah yang boleh saya lakukan di rumah dalam tempoh 7 hari ini...).
Sungguh! Tidak ada siapa yang mengawal, saya tahu saya bebas ke mana-mana dalam 7 hari ini. Untuk menghilangkan bosan, saya boleh keluar tanpa topeng muka (Dr. Saadiah membekalkan 7 keping topeng muka untuk dipakai jika benar-benar perlu saya keluar dari rumah) dan boleh melepak di mana-mana yang saya mahu. Tapi, saya tahu. Saya perlu jujur. Walau bukan positif H1N1 pun (InsyaAllah saya memang bukan positif H1N1), saya akan menanti hingga tamat tempoh 7 hari ini sebelum meneruskan kehidupan normal semula.
Saya pasti benar, kepada sesiapa yang benar-benar dikuarantin di rumah dan tidak keluar membuta tuli tanpa topeng muka serta tidak sesuka hati melaksanakan aktiviti di luar rumah, sudah pasti H1N1 ini sukar merebak. Malah, amat saya sarankan semua lapangan terbang mewajibkan pemakaian topeng muka. Saya bebas H1N1 di Arab Saudi. Saya pasti, jika benar saya positif H1N1 (InsyaAllah, Allah menjauhkan saya dari penyakit berjangkit yang merbahaya), virus di dalam badan saya pasti berasal dari lapangan terbang di Malaysia.

No comments: