05 September 2007

Bila Mengantuk...

Assalamualaikum warahmatullah...

Saya sedang mengantuk. Bila mengantuk begini, saya akan mula menulis. Idea saya akan sering keluar pada waktu-waktu perasaan saya begini. Perasaan saya yang tidak stabil. Perasaan di alam separa sedar. Dalam Islam sendiri, kita dipastikan tidak solat dalam keadaan mengantuk.

Tapi, inilah saya yang boleh menulis apabila saya sudah mula merasakan yang mengantuk mahu mengganggu-gugat keamanan diri saya yang sedang berada di pejabat. Sebetulnya, saya mahu membuat kerja. Bukan mahu menulis. Tapi saya tidak boleh. Kerja menjadikan minda saya tidak berlari dengan pantas. Kerja hari ini pula sangat remeh. Renyah. Alternatif yang ada untuk menjadikan otak saya berlari supaya badan saya boleh bangun adalah dengan cara ini. Salah satu cara selain dari menyalin pakaian saya sekarang kepada track suit dan t-shirt dan kasut sukan. Tapi itu tidak boleh, kerana ini masa kerja.

Saya bukan suka menulis pun. Tapi saya rasa di dalam ini saja sudah banyak hasil tulisan saya, walau tidak sebanyak orang lain, tapi untuk saya yang jarang menulis, dan jarang ada kesempatan untuk menulis, saya rasa macam sudah banyak. Perasannya saya. Semuanya ditulis dalam keadaan yang tidak stabil, kerana jika saya sedang stabil, saya memang tidak mampu untuk berfikir dan meluahkannya sebagai hasil tulisan. Saya memang begitu.

Saya suka menulis bila saya berasa sedih. Tidak, saya tidak luahkan cerita kesedihan saya, tapi saya akan menulis sesuatu yang membuatkan saya gembira. Tulis tentang Dia membuatkan saya gembira.

Saya suka menulis bila saya terasa hati saya sudah mula hendak marah. Kadang-kadang hal di pejabat terlalu banyak menjadikan kesabaran kadang-kadang tidak terkawal. Tapi, kita tidak boleh marah, apatah lagi menunjukkan rasa marah. Jadi, saya akan duduk dan menulis sambil tersenyum-senyum supaya rasa amarah dapat dikawal. Saya tidak tulis tentang marah juga.

Saya suka menulis bila saya terasa rindu. Apabila saya sedang teringatkan seseorang yang sangat ingin saya hendak jumpa, saya akan mula menulis. Tapi, peliknya, saya tidak akan menulis tentang orang itu. Saya akan bercerita tentang hal-hal di sekitar saya hinggalah rasa rindu itu akhirnya semakin surut dan tidak lagi mengganggu bebola mata saya dari cuba untuk mengeluarkan air.

Tapi, rindu kali ini sangat pelik. Saya tidak tahu kepada siapa yang saya rindu. Saya cuma tahu saya sedang rindu kerana tiba-tiba saja deria rasa di lidah saya tidak berfungsi. Saya jadi tidak ada selera kerana makanan yang saya makan cuma ada dua rasa, tawar dan pahit sahaja. Ada yang menyatakan saya sedang rindukan seseorang, jadi kerana itu saya menyatakan saya sedang rindukan seseorang agaknya. Tapi, kenapa saya tidak merasakan apa-apa. Siapalah yang saya sedang rindukan saat ini agaknya. Saya sedang berfikir, sambil menulis, sambil membuat kerja. Saya masih tidak tahu siapa yang saya sedang rindukan.

Saya suka menulis bila saya berasa sayu. Saya rasa sayu dan sedih bukan dua perkataan yang sama maksudnya. Saya rasa sedih apabila saya terasa yang saya hendak menangis. Saya berasa sayu kerana....saya sering teringat kenangan-kenangan lama bersama kawan-kawan saya, semasa kecil, semasa di sekolah, semasa di universiti, semasa berjumpa kawan-kawan, banyak sangat kenangan apabila saya merindui semula suasana-suasana lama. Kadang-kadang kesayuan ini boleh saya luahkan dalam tulisan saya.

Saya suka menulis bila saya mengantuk. Nah, sekarang saya sudah buktikan yang mata saya sudah menjadi segar semula dan saya perlu menyambung kerja semula. Menulis, menjadikan saya lebih bertenaga dan lebih banyak berfikir. Alhamdulillah.

No comments: