14 September 2007

Dunia Kecil Kami 3

Kata kawan-kawan, andai rasa rindu, lepaskan biar dirasakan oleh semua orang. Buat pemberitahuan, biar mereka-mereka yang kita rindui akan tahu yang kita sedang merindui mereka. Saya pula, masih di dalam dunia kecil saya. Sekadar duduk-duduk diam, hanya sesekali melepas gelombang rindu di angin lalu.

Bukan saya tidak suka melepaskan rasa rindu yang saya rasakan. Bukan juga saya tidak pernah merasakan kerinduan dan mengingati semua orang. Sejak kecil, semuanya tersimpan di dalam diri saya. Saya tidak pernah meluahkannya. Hinggalah pada umur yang telah melepasi suku abad ini pun, rasa rindu itu masih saya simpan dalam-dalam di dalam diri saya. Sesekali terlepas dari mulut mungkin kerana rasa rindu yang menggunung, hanya kepada ‘kawan jogging’ saya pastinya yang sering saya terlepas cakap tentang kerinduan itu, itupun saya merasakan kerinduan itu sudah jadi bukan sebuah kerinduan. Saya tidak suka melafazkan rindu!

Memang ada rasa rindu. Bukan tidak pernah ada rindu. Pada ibu dan bapa. Pada kakak, abang dan anak-anak mereka. Pada adik-adik. Pada kawan dan sahabat. Pada kenangan lalu. Ya, rasa rindu itu tetap ada di dalam lubuk hati saya. Malah untuk sesiapa sahaja yang pernah berurusan dengan saya sepanjang penghidupan ini, rasa rindu itu tidak pernah surut. Mana mungkin boleh surut andai rindu itu sendiri anugerah dariNya. Rindu kepada sebuah kebaikan. Rindu kepada sebuah ketenangan. Rasa rindu yang memang tidak akan surut dari jiwa saya yang kerdil ini.

Cara saya menganyam rasa rindu pula sangat mudah. Saya tidak akan menghubungi seseorang hanya kerana rasa rindu tersebut. Saya akan duduk diam-diam di dalam dunia kecil saya, walaupun saya sedang merindui. Jika ada rindu, akan ada doa kepada Allah untuk orang yang saya rindui. Usai doa, mungkin sekiranya saya mampu untuk menghantar pesanan ringkas, saat itu saya akan menghantar pesanan ringkas, walau sekadar isinya hanyalah ucapan ‘assalamualaikum’ sahaja. Selebihnya, mungkin saya akan menghubungi mereka melalui telefon. Selalunya, panggilan sebelah pagi sebelum azan Subuh adalah untuk ibu dan ayah saya di kampung sahaja.

Lain dari cara itu, untuk ‘kawan jogging’ saya, pastinya kami akan melepaskan kerinduan dengan berjanji untuk berjumpa selepas kerja. Sekadar bercerita, sambil mengelilingi taman tasik yang besar itu. Bermacam topik akan kami bualkan bersama. Saat ini, saya ada kerinduan untuk ini kerana sudah lama rasanya saya tidak berjumpa sahabat saya itu.

Untuk pertemuan lain walau dipenuhi kerinduan, tidak pernah saya lakukan. Saya lebih selesa bersantai di dalam dunia kecil saya. Walau tidak ada sesiapa, masa yang tidak pernah terluang itu menjadikan saya akur, itulah dunia kecil saya. Di dalamnya ada rindu, ada kegembiraan, ada kelelahan dan ada segala-galanya, yang biarlah saya kongsikan semuanya dengan Yang Maha Esa sahaja. Saya redha dengan masa yang sering mencemburui segala aktiviti saya yang pelbagai.

Itulah rindu saya. Rindu yang tidak pernah terluah. Saya simpan jauh-jauh di dalam lubuk hati saya di dalam dunia kecil saya. Semoga Allah meredhai kehidupan saya, seorang insan yang kerdil dan hina yang bergelandangan di lapangan pengembaraan ini untuk meneguk setitis redhaNya. Alhamdulillah.

No comments: