04 September 2007

Dunia Kecil Kami 2

Jika manusia hanya dinilai melalui pakaiannya, jenis kain yang membuat pakaiannya, mahalkah, murahkah, warnanya, cara pemakaiannya, terdedahkah, bergayakah, menutup auratkah, jika hanya semudah itu manusia dinilai melalui pakaiannya, dan tidak dinilai melalui hal-hal lain.

Jika manusia hanya dinilai melalui perhiasan di tubuh badannya, mahalkah, murahkah, cantikkah, dibeli dari luar negerikah, dari negeri yang glamourkah (hingga sekarang saya tidak tahu kepopularan untuk apa dalam hidup) coraknya, bentuknya, warnanya. Apatah pula orang yang langsung tidak memakai apa-apa perhiasan di tubuh badannya. Jika tidak minat, walau sudah ada bergudang duit dan harta pun, tidak akan dibeli apa jua perhiasan yang memang tidak diminatinya.

Jika manusia dinilai melalui hartanya. Aduhai, saya jadi penat memikirkan kita yang sering menilai orang melalui pandangan kasar. Mata kasar yang tidak jelas dan buta itulah yang sering kita jadikan panduan untuk menarik nafsu dan diri kita supaya menilai dan meletakkan tahap seseorang manusia.

Jika manusia dinilai melalui hatinya. Memang kita tidak akan pernah nampak apa yang ada di dalam hati manusia, habis mahu dinilai dengan apa jika yang di dalam hati itu kita tidak akan pernah tahu. Jadilah lebih jernih supaya akan nampak apa yang ada di sebalik tabir. insyaAllah. Bila sudah jernih, yang di dalam hati itu akan nampak mungkin samar-samar, mungkin jelas, mungkin benar, mungkin tidak benar. Usaha, dan berserahlah.

Saya nanar memikirkan hal diri saya lagi. Kenapa agaknya hanya hal diri saya? Bagaimana mahu bercerita tentang hal yang lain sedangkan hal diri saya sendiri masih banyak yang tidak betul. Hal diri yang sering lalai pada Allah, tapi sedap-sedap sahaja mahu menempelak orang lain. Belum tahu mana satu rahmat Allah yang akan tiba pada kita di akhirat nanti. Belum tahu mana satu rahmat Allah yang melimpah untuk kita di dunia ini.

Kita yang sering tidak nampak. Saya di dalam dunia kecil saya (takut hendak melihat dunia besar yang agam sedangkan di dalamnya ada pelbagai rencah kehidupan yang takut untuk saya terjah). Dunia kecil saya lagi yang di dalamnya tidak ada apa-apa. Dunia yang tidak kosong, tidak pula penuh. Sekadar mencakupi keperluan kehidupan saya yang seperti mayat (aduhai mayat pula yang disebut saya ini). Ingatkan mati yang lebih dekat dari urat leher.

Diam-diam di dalam dunia kecil, saya yang terlalu letih kini sering terlupa untuk memuhasabah diri. Apa yang dibuat, di dalam dunia kecil itulah saya melepas lelah keseorangan. Macam kata dunia luar, senyum tu senyum juga, hati di dalam siapa yang tahu. Walau letih dan lelah, laluan-laluan yang panjang itu harus saya redahi. Untuk apa dilahirkan ke dunia jika hanya mahu bergelandangan tanpa memberi manfaat kepada orang lain di sekitar.

Memang. Dari menyusahkan orang lain, lebih baik duduk diam-diam sahaja. Tapi, dari duduk diam-diam, bukankah lebih baik cuba menyebarkan manfaat dan faedah dari diri kita supaya boleh diberikan kepada orang lain. Terpulang, ikhlas atau tidak ikhlas itu ada di dalam hati. Kalau tidak ikhlas, kita dapat imbalan baik di dunia. Mahsyur, glamour, kaya raya, terkenal dan banyak harta dan kenalan kerana kita dilabel baik. Kalau ikhlas, simpan diam-diam di dalam hati saja. Simpan di dalam dunia kecil kita yang masih kosong dari kisah-kisah yang indah bersama Allah.

Kenangan bersama Allah yang tidak pernah tersimpan di minda kita. Ke hulu dan kehilir, jika saya ini, asyik dihurung dengan kenangan yang membunuh! Aduhai, sebut saja kenangan yang membunuh, teringat saya kepada laluan saya menuju ke sebuah masjid di Gombak beberapa hari lepas. Laluan itu baru saya redahi beberapa bulan lepas semasa menuju ke UIA, tapi itu dengan beberapa teman sepejabat. Keharuannya tidak seperti yang baru-baru ini. Beberapa hari lepas, di saat saya berseorangan, kenangan yang membunuh itu hadir satu demi satu bertamu di layar minda saya. Alahai....semoga Allah memudahkan saya, dan memudahkan semua muslimin wal muslimat di dunia ini. Biarlah kenangan membunuh itu tidak menghantui saya lagi!

No comments: