12 September 2007

Deria rasa

Saya jarang makan yang manis-manis kerana deria rasa saya agak ‘kurang’. Makanan yang saya masak sering terasa ‘tawar’, atau saya akan berangan-angan yang saya ini kuat manis. Kononnya, untuk menyamakan rasa masakan dengan selera orang yang akan makan masakan saya. Walau itu bukan selera saya.

Rasa masin juga kurang dalam hidup saya. Kurang garam, kurang gula.

Tapi, sejak hampir dua minggu ini, deria rasa saya merajuk agaknya. Saya hilang semua rasa. Hanya tinggal rasa pahit dan rasa tawar. Saya makan apa saja samada akan menjadi pahit, atau tawar.

Saya ada juga makan nasi dengan ikan masak kicap, saya boleh rasakan ikan masak kicap tersebut menjadi tawar. Alahai, kicap yang masin juga menjadi tawar. Malah, air suam menjadi rasa pahit. Bila Allah telah mencabut nikmat rasa ini...rasakanlah!

Sudah lama saya tidak menguji deria rasa saya. Saya jadi tidak ada selera makan. Adakah deria rasa saya sudah kembali normal atau tidak, hinggalah ke tengahari semalam.

Tiga sudu milo. Dua sudu susu tepung. Tiga sudu oat. Dua sudu madu. Saya gabungkan kesemuanya dalam satu cawan kecil. Bersama air panas yang menggelegak.

Sudah lama saya tidak makan madu. Sudah lama saya tidak menikmati susu. Kerana itu agaknya deria rasa saya merajuk. Malah, sebatang gigi saya sudah mula hendak bergoyang. Harapnya susu ini nanti akan dapat memberi bekalan kalsium yang mencukupi kepada gigi saya semula. Saya sayangkan gigi-gigi saya.

Saya menghirup bancuhan tersebut dari sudu pertama dengan penuh perasaan. Amat manis. Rasanya manis ini melebihi kemanisan kebanyakan masakan orang Kelate yang sememangnya terkenal amat manis. Saya tidak pernah merasa kemanisan seperti ini di dalam kehidupan saya.

Alhamdulillah. Saya boleh merasa nikmat manisnya madu dan keenakan oat bersama susu tepung dan milo semula. Alhamdulillah.

Hari ini pula, saya sudah boleh merasa nikmat keenakan nasi dagang, dan baru sekejap tadi saya telah makan dua ketul popia dan sepiring bihun goreng.

Deria rasa saya sudah kembali normal. Saya tidak patut meninggalkan amalan susu dan madu saya lagi. Fizikal saya juga perlukan perhatian, seperti rohani saya jua.

Alhamdulillah.

No comments: