01 June 2006

Outstation 2

Assalamu'alaikum warahmatullah

Hari kedua. 30 Mei 2006. Terbangun agak awal. Sayup-sayup, dengar azan Subuh dari masjid besar sebuah bandar di Pantai Timur. Saya terus mandi dan bersolat. Tengok matahari yang sedang naik nun jauh di hujung kuala, MasyaAllah...cantiknya...

Lebih kurang dalam pukul 8 pagi, saya terus turun ke kaunter untuk bertanya tentang kupon breakfast di hotel tersebut untuk 'teman' saya. Saya yang memang jarang mengambil sarapan terus bergegas ke tapak kerja. Nampak tapak kerja yang kosong dan lengang. Saya jadi sayu. Terasa keseorangan, satu perasaan yang sering hadir menerjah diri saya sejak akhir-akhir ini. Terasa hidup yang sudah tamat walau jasad masih berpijak di bumi nyata. Tanpa sedar, air mata menitis lagi. Ini saja masa yang saya ada, di tengah padang yang luas, di tengah terik mentari, tanpa sesiapa di sisi, untuk menitiskan air mata saya. Hujan di hati lebih hebat, tapi saya cuba abaikan. Sudah lama ia begini, sudah tersurat ia memang begini, dan dari hari ke hari, hanya air mata yang menemankan saya.

Perlahan, kaki saya hayun. Tapak kerja saya lewati. Nampak tompokan hitam. Tapi saya tidak mahu menghubungi sesiapa. Bukannya apa, rasa pilu itu akan menerjah lagi. Rasa sayu teramat sangat, walau sering saya tutup dengan senyuman semanis yang boleh. Lalu saya langkahkan kaki ke bawah bebayang sepohon pokok. Air mata, berhentilah. Hati, tabahlah. Akal, berfungsilah. Allah, bantulah hambaMu ini. Dan, perlahan, tangan saya menekan butang-butang halus di tapak tangan saya. Sejurus terdengar suara, saya terus melebarkan senyum. Tidak mahu diprasangka apa-apa, saya cuba berlagak biasa. Seperti tidak pernah menjadi sedih dan sayu. Seperti tidak pernah diamuk resah. Seolah-olah, tiada apa-apa berlaku pada saya dalam sehari dua ini. Hanya Allah yang Maha Mengetahui.

Setelah hal kerja saya khabarkan, saya segera menuju ke bangunan pentadbiran di tapak kerja. Usai sudah bebanan di minda. Saya tolak ke tepi, sekuat yang saya mampu. Berbicara pula hal tentang diri, masa depan dan 'sikap' bersama beberapa pegawai di bangunan pentadbiran. Setelah melewati waktu tengahari, saya masih tidak makan. Tadinya, saya cuma melayan hati. Duduk-duduk keseorangan, melayan air mata kerinduan yang mahu mengalir. Kenapa agaknya jadi begini? Kenapa saya masih tidak cukup kekuatan? Sekali lagi...padaNya saya panjatkan....ya Allah...bantulah hambaMu ini.....hambaMu ini amat lemah....dan rasa rindu ini masih hadir....dan senyum saya masih di wajah. Sama jua. Seolah-olah tiada apa-apa kesedihan merajai hati saya.

Usai segala kerja, jam sudah menunjukkan angka 5.30 petang. Saya segera memandu pulang ke hotel. Sampai di hotel, tiada 'teman' saya di bilik. Mulanya saya tidak tahu. Habis merah tapak tangan kerana mengetuk pintu. Terlupakan handset, namun bila teringat, melihat tapak tangan pula yang sudah menjadi merah. Dan, bila 'teman' saya sudah balik dan kami masuk ke bilik hotel, barulah saya sedar. Seharian, tiada apa yang saya makan atau saya minum. Saya terlupa, hanya kerana rindu saya...kerana kasih yang tak pernah hilang....

Malamnya, saya dan 'teman' melewati lagi tepian sungai untuk menikmati makan malam. Nikmatnya sudah tiada, walau perut kosong tidak berisi. Hati, tabahlah. Semua ini kehendakNya. Ya Allah...bantulah hambaMu ini supaya lebih kuat...hambaMu ini amat lemah....terlalu lemah....hanya kerana kerinduan ini....

No comments: