13 June 2006

Pengembara 3

Assalamu'alaikum warahmatullah...

7 Jun 2006. Saya ke Setapak pula. Pelbagai timbunan tugasan yang harus saya lunaskan. Pun, saya jadi kuat. Bangkit bersama sebuah semangat, senyuman, ketabahan, walau hakikatnya apa yang ada di dalam hati, apa yang tidak saya luahkan dalam kata-kata saya, dalam air mata yang tidak nyata dizahirkan, kesedihan yang tidak terungkap, saya simpan semuanya sendiri. Hanya kerana Dia, hanya kerana Dia masih ada di sisi saya, sentiasa ada tidak berganjak, hanya kerana Dia yang Maha Kuasa, saya jadi setabah ini. Setelah derita yang hebat ini saya tempuhi. Saya tahu, saya amat tersiksa. Saya tahu, saya amat derita. Tapi, saya kena sabar. Kerana dunia ini hanya sementara. Saya kena tabah, kerana Dia sentiasa ada. Tempat saya mengadu harap.

Saya tahu, dan saya dapat rasakan, saya diingatkan berulangkali, ada rahmat, ada hikmah, yang saya tak akan pernah tahu waktu ini hinggalah saya melaluinya kelak. InsyaAllah. Dia, dan janjiNya pada manusia-manusia yang sabar, pada hambaNya yang lemah dan hina seperti saya. Dia yang Maha Tepat, dan kerana itu saya bertahan. Kuatkah saya? Tidak juga, kerana kekuatan ini adalah pinjamanNya, anugerahNya. Saya minta, dan Dia berikan. Alhamdulillah. Jika tidak diberikan pun, alhamdulillah. Selagi saya masih bernafas, nikmat oksigen yang masuk ke dalam setiap rengkung nafas saya itu saja sudah cukup menyatakan betapa Maha Pengasih dan Penyayangnya Dia. Dia yang tidak pernah melupakan saya, tapi saya yang sering melupakan Dia.

8 Jun 2006. Saya lelah lagi. Kepenatan. Harus tersenyum, hanya kerana senyuman saja yang menyebabkan saya jadi selesa. Jadi tidak merasa amarah beraja di hati saya. Walau setiap kali menginjak ke dalam kereta, ada air mata yang tidak tertahan. Saya akui, saya menangis dengan hebatnya. Setiap kali masuk ke kereta saya. Berulang-ulang jua saya sebut namaNya. Saya tidak tertahan, dan saya cuma ada Dia. Tiada yang lain, kini. Memang saya kembara, keseorangan di sini.

9 Jun 2006. Rupanya, ketabahan itu terlepas jua. Maafkan saya, hanya sekali, dan saya tidak mahu rasa bersalah ini mengorek setiap inci tidur saya dan meragut lena saya yang bersulam kepenatan. Cukuplah saya luahkan, walau hanya pada dinding batu yang kaku dan sepi setiap kali mata saya hampir tertutup. Saya cuba tabahkan hati sebaiknya, walau sesekali saya kalah. Ya Allah, dalam kepiluan ini, hanya kasihMu dan ampunanMu kuharapkan. HambaMu ini amat lemah, dan telah berdosa kepadaMu. Ampunilah hambaMu yang hina ini.

10 Jun 2006. Saya meredah semula laluan biasa saya. Mencurahkan ilmu sebanyak mungkin. Nyata, kesihatan tidak mengizinkan saya. Setiap kelas yang habis, masuk saja ke kereta, pada kereta saya yang masih kukuh, saya luahkan rasa sedih, penat, sakit, sayu dan rindu saya. Di dalam kereta jua, saya mengalirkan air mata berjuraian. Nyata, saya amat rindu. Hendak meluah rasa penat dan sakit yang tidak tertahan. Tidak tertahan, rasa sayang membuak-buak yang saya bajai dengan nama Allah yang Maha Esa. Hanya Dia yang Maha Mengetahui rindu saya ini. Hakikatnya, inilah rindu saya. Saya terasa amat rindu. Rindu amat. Rindu saya yang tidak terluah.

11 Jun 2006. Saya batalkan semua 'kelas pengajaran' saya. Emak, abah dan adik sudah tiba di rumah malam tadi. Lebih kurang pukul 8 pagi, saya sudah 'terpacak' di hadapan rumah di Negeri Sembilan. Rasa letih teramat sangat, saya terasa kesihatan yang semakin merudum jatuh. Pun, bila perlu menghantar emak dan abah, saya gagahkan juga diri. Pukul 10 pagi, saya sudah keluar semula. Mulanya, saya menjenguk kedai ubat mencari air Musoffa dahulu. Buat ubat untuk abah. Kasihan abah. Kakinya sakit. Dan saya melayan abah sebaiknya. Emak jua. Dan,bukan setakat air Musoffa, abah dan emak saya bekalkan sepasang pakaian lengkap. Sepasang kasut juga. Baju baru, kata emak, dan abah hanya tersenyum. Terima kasih, kata abah pula.

Tidak pernah lagi saya rasa sebahagia ini. Ibarat duit yang mengalir keluar dari dompet saya tidak terasa. Saya amat selesa kerana mampu menambah rasa bahagia di jiwa mereka. Walau saya bukanlah anak yang baik, tapi inilah rasa hati saya. Saya bahagia kerana mampu membahagiakan mereka berdua.

Dan, setelah menghantar emak dan abah ke stesen bas (kalau tidak kerana kerja pada esok hari dan ada mesyuarat yang perlu dihadiri, pagi itu juga saya sudah memandu pulang ke kampung untuk menghantar mereka berdua), barulah saya balik ke rumah. Hilang jua sedikit letih sebelum petangnya saya menghantar pula adik saya balik ke asrama. Setelah melayan 'anak-anak', barulah saya merebahkan diri untuk berehat. Rasa sakit, penat dan letih bersulam menjadi satu di dalam lena saya yang tidak tetap. Saya asyik terjaga, terlalu penat dan rasa sakit silih berganti. Dan, namaNya saya sebut berulangkali. Kini, Dialah segalanya. Telah saya serahkan diri, hanya padaNya. Tentukanlah hambaMu ini ya Allah, dengan ketentuan yang baik, dan jauhkanlah hambaMu ini ya Allah, dari ketentuan yang tidak baik. Ampunilah hambaMu yang berdosa ini.

Alhamdulillah.

No comments: