11 July 2006

Pengembara 4

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Kembara lagi...

Lama benar rasanya tidak menulis di sini. Masalah dengan komputer dan networking dan kesibukan yang tidak terungkap membuatkan saya lebih suka memilih untuk 'mendiamkan diri' sahaja.

Macam minggu lepas, Isnin dan Selasa saya berada di Kuantan. Rabu pula, saya diarahkan bertugas di Parlimen. Isu apa Rabu lepas semasa di Parlimen, saya disogokkan dengan pendedahan tentang pelbagai isu yang membuatkan saya 'mencelikkan mata' bahawa bukan semua yang saya sangka elok dan baik itu indah dan sempurna dan bukan semua yang buruk dan hodoh itu langsung tidak sempurna.

Khamis pula, saya diarahkan pula ke Tanjung Malim. Satu lagi projek yang perlu disiapkan - ditambah masuk ke dalam akaun saya - terfikir lagi, mampukah saya tunaikan amanah ini? Hanya Allah yang Maha Memahami dan hanya Dia yang Maha Membantu. Semoga saya dipermudahkanNya...insyaAllah.

Pun, Khamis malam saya sudah berada di rumah atas urusan keluarga. Saya cuba selesaikan sebaiknya dengan hati yang penuh iltizam. Saya tahu saya tidak mampu, tapi saya cuba juga berusaha. Sikap tidak putus asa yang ada dalam diri saya ini agaknya yang menjadikan saya cukup 'kukuh'. Ermm..terima kasih padaNya yang telah meminjamkan dan melebihkan sifat tidak mengalah ini di dalam diri saya. Tidak berputus asa walau pelbagai dugaan yang menimpa...InsyaAllah.

Pagi Jumaat lepas, saya terlewat bangun. Mungkin kerana fikiran yang langsung tidak 'rehat', saya jadi penat walau dalam tidur. Janji dengan sahabat di pejabat, saya tangguhkan. Sudahnya, saya tiba di pejabat seawal 8.35 pagi. Buru-buru saya masuk ke kereta dan bergerak semula ke Pahang. Outstation lagi. Minggu ini saja, sekali pun saya tidak masuk ke ofis lagi. Semua urusan dibuat dalam 'panggilan telefon'. Mujur sahaja bahan berteknologi itu sudah diaplikasikan dengan agak meluas pada masa ini, kalau tidak, cuba bayangkan kalau saya berada di zaman 100 tahun dahulu agaknya...tentu saja saya tidak dapat menulis seperti ini, pastinya.

Pulang dari Pahang, saya terus mengajar. Petangnya, dan juga malamnya. Kalau boleh tidak mahu terlepas lagi kerana anak-anak murid sudah hampir benar dengan waktu peperiksaan. Saya tahu saya lemah, tapi selagi kaki boleh melangkah dan tulang belakang boleh tegak, ada amanahNya yang perlu saya lunaskan di sini....sebelum saya berhijrah ke sana pula....inilah amanahNya, dan semoga ada redha dan rahmat anugerahNya untuk saya.

Saya buntu, tapi saya cuba lakukan yang terbaik asal saja ia mampu membahagiakan sekurang-kurang 100 peratus manusia di sekeliling saya. Walaupun mungkin tidak pernah mencapai target yang saya mahukan, sekurang-kurangnya saya telah berusaha, dan semoga usaha saya diredhaiNya.

Ya Allah, bantulah hambaMu yang buntu ini.

No comments: