31 July 2006

Pengembara 7

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Hari Jumaat (28 Julai 2006), saya tidak buru-buru ke pejabat. Pun, tiba awal juga. 7.20 pagi sudah ada di hadapan meja. Pusing-pusing di dalam pejabat, tanpa sedar - handset ada di dalam poket baju kurung - betul agaknya boleh guna perkataan 'poket' - ada yang menghubungi saya saat itu. Jadi, tanpa tangguh, saya membuat panggilan ke Pantai Timur tersebut. Inti perbualan lebih kurang seperti berikut :

- Nak minta tolong supaya cover drain pecah tu dipasang yang baru.
(Saya dengar kata-kata ini, tapi saya hanya senyap. Entah kenapa, sebak menghurung di hati saya, tiba-tiba. Air mata yang mahu menghambur keluar, saya cuba tahan.)
Saya dah tak involve projek tu. Saya dah dikeluarkan.
- Kenapa orang yang buat kerja dengan elok disingkirkan sedangkan orang yang dah tahu rekodnya agak teruk jadi pengganti? (Nada suara ini amat marah kerana hampir dua tahun saya mengenalinya, dan semua orang mengenalinya, dia amat lembut.)
Saya tak tahu. Tapi, mereka berkepentingan. (Kepentingan-kepentingan itu, dia pun tahu, dan dia sendiri menyebutnya satu demi satu di dalam inti perbualan kami berdua.)
- Selama ni, kami kat sini nampak macamana cara awak bekerja. Awak lain dari mereka. Kami puas hati dengan cara awak.
Apa boleh saya katakan, saya telah disingkirkan dengan cara yang agak kasar. Tolong doakan ya. Saya pun berdoa hanya kepadaNya, kerana 'mereka' ada kuasa. 'Mereka' terlupa Allah yang lebih berKuasa.
- InsyaAllah.

Inti perbualan kami agak panjang. Pelbagai perkara yang disampaikan. Nada suaranya amat marah walau dia sedikit terkejut apabila tahu saya disingkirkan. Kebanyakannya tahu (ada beberapa sahabat seangkatan juga yang menghubungi saya selain dia), bagaimana komitmen saya kepada 'keadilan' dan 'kebenaran' sebelum ini. Mereka jadi keliru kenapa insan yang mencari benar disingkirkan, dan gantinya - mereka sendiri lebih maklum siapa pengganti saya, kerana itu mereka tidak bersetuju.

Tapi, apa yang saya boleh lakukan? Banyak, sebenarnya, yang saya boleh lakukan, kerana produktiviti saya sebagai manusia di bumi Allah ini akan jatuh andai saya hanya berdiam diri dengan 'kuasa' dan 'pangkat' dan 'harta' yang telah menyingkirkan saya, kini. InsyaAllah, selagi nafas belum sampai ke rengkungan, masih ada doa yang boleh dipanjatkan kepadaNya dan masih ada iltizam yang perlu dikukuhkan untuk sebuah perjuangan. Kita semua adalah hamba, dan tidak ada yang lebih antara yang lainnya kecuali dengan taqwa, iman dan ilmu.

InsyaAllah.

Ya Allah, bantulah semua hamba-hambaMu, walau di mana mereka berada, terutama untuk hamba-hambaMu yang sedang berjuang dengan darah dan air mata, dengan keringat dan derita, dengan kelaparan dan dahaga. Ya Allah, Engkaulah yang Maha Kuasa dan Engkaulah yang Maha Membantu. Bantulah hamba-hambaMu ini, kerana Engkaulah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang.

InsyaAllah.

No comments: