27 July 2006

Pengembara 6

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Alhamdulillah. Seminggu yang agak penuh dengan aktiviti. Malah sehingga hari ini, masih ada mesyuarat yang perlu dihadiri, dan dikoordinasi.

Isnin, 27 Julai 2006, awal pagi lagi saya sudah perlu menghadiri mesyuarat. Hingga tengahari. Usai Solat Zohor, saya sudah berteleku di hadapan boss yang menuntut beberapa tugasan untuk disiapkan. Saya akur, dan sehabis waktu pejabat, saya sambung rutin kelas pengajaran saya semula. Kata anak murid saya, atuknya masih di dalam bilik pembedahan. Sudah hampir 5 jam. Sayu rasa hati tiba-tiba, teringatkan atuknya yang saya pernah jumpa sekali. Umurnya dalam lingkungan 70 tahun. Tapi, pendengarannya masih jelas. Kata-katanya bernas. Ucapannya padat. Saya agak terkejut semasa berjumpanya pada Khamis lepas. Dia membicarakan tentang berita semasa, tentang Palestin dan Hizbullah, menegur cucu-cucunya yang tidak mengambil peluang belajar bersungguh-sungguh, bercerita tentang duit suku sen dan setengah sen - malah tentang duit gambar daun pisang juga - saya memang sukakan cerita lama dari orang lama. Ada juga dihitung bilangan anak, cucu, dan juga cicit-cicitnya - dia banyak tersenyum semasa bercerita, walau lembut tapi butir katanya cukup jelas dan kemudian bila sahut bersahut azan Maghrib dari Masjid Negara, perlahan dia memusingkan kerusi rodanya untuk masuk ke bilik...

Hari Selasa pula (mungkin ini ingatan yang sukar dilupakan) - saya menerima 'memo pertukaran' - ini politik di pejabat ini, hanya kerana saya masih hijau dan masih patuh pada prosedur dan tidak gemarkan rasuah pastinya - pernah jua merasa disogok sekali oleh salah sebuah syarikat yang bangunannya gah berdiri berpuluh tingkat di tengah ibu kota - saya abaikan sogokan itu hingga wajah merah padam itu perlahan-lahan memasukkan semula tangan yang dihulur kepada saya tadi ke dalam koceknya semula - saya diarahkan bertukar. Masih di dalam pejabat yang sama, dan dengan tugas yang sama, cuma dengan projek yang berbeza - perlu menangani projek yang lebih besar dari sebelumnya.

Saya akur, sabarkan diri dan hadir mesyuarat pada pagi itu seperti biasa. Walau hati masih jua tidak tenang, dan memo itu saya selit-selitkan di dalam buku nota saya, tidak saya tinggalkan di mana-mana - dan saya masih tersenyum, itu kata boss saya seolah-olah saya tidak ada apa-apa. Petangnya, usai Solat Zohor, saya duduk-duduk sambil pandang komputer saya. Cuba membelek diri jika ada kesilapan yang saya lakukan. Saya tidak nampak, atau saya masih tidak mahir membelek diri agaknya.


Pun, bila saya bertanya dengan boss yang faham dengan prosedur kerja dan tugas yang saya lakukan sebelum ini, hanya beberapa patah yang disebutnya : awak ok, tak ada masalah pun, kerja awak pun ok - saya tidak keliru kerana, insyaAllah, laluan yang LURUS itu masih belum pernah bengkok lagi. Cuba juga saya tanyakan pada 'keluarga-keluarga angkat' di tempat saya mengajar, jawapannya masih sama. Mereka rupanya telah nyata benar dengan 'laluan' saya dan tidak keliru dengan 'memo pertukaran' yang di sebaliknya bertunjang sejuta macam cerita-cerita 'orang berkepentingan' di sekeliling saya. Saya akur. Inilah dunia. Kebenaran sering benar tumpas, dan hanya padaNya saya berserah.

Ya Allah, inilah rasa juang yang cuba disematkan. Andai ada benar dalam tindakan ini, hanya padaMu Ya Allah kuserahkan diri, seluruhnya. Bantulah hambaMu yang lemah ini...

Hari Rabu, saya outstation lagi (walau sepatutnya saya sudah tidak perlu hadir sama, tapi dengan arahan boss yang amat memahami saya, saya akur juga). Alhamdulillah. Itu kurnianNya. Memang amat indah. Kerosakan di tempat-tempat yang baru sahaja dibina (di bawah seliaan 'orang-orang yang berkepentingan' itu) membuatkan saya berulangkali mengucap syukur. Pihak pengguna lebih faham, dan mereka tetap dengan reaksi sama pada saya. Malah, bila saya ajukan yang ini mungkin kali terakhir saya berada di situ, mereka menunjukkan reaksi berbeza. Kenapa? - itu persoalan yang diajukan kepada saya. Apa yang saya perlu katakan lagi kerana gerak hati yang Allah berikan ini jarang tersasar.

Hari Khamis, saya mengatur langkah, membawa 'memo pertukaran' menuju ke pejabat 'ketua'. Bersama boss saya, saya cuba menilai setiap butir kata 'ketua', dan saya sedikit pun tidak terkejut kerana segala tindakannya memang sudah saya jangka. Sudahnya, saya hanya mengatur langkah perlahan ke meja saya, memikirkan pelan tindakan B yang sudah saya rancangkan. InsyaAllah, yang benar itu masih ada imbuhan dari Allah, kerana saya dilahirkan ke dunia untuk ini : mencari benar, dan menegaknya - untuk redhaNya. Paling utama, saya perlu berusaha dan selebihnya saya perlu berdoa memohon padaNya : ini tawakkal saya.

Allah yang sering mengingatkan, Allah yang tidak pernah melupakan, Allah yang Maha Penyayang....dan saya perlu akur...hanya padaNya saya berserah... - di mana pun saya diletakkan, insyaAllah, yang benar di sisi Allah itu akan sentiasa benar di sisi saya, kerana saya hanya seorang hamba!

No comments: