17 July 2006

Dedah, perlukah?

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Saya keletihan. Dua hari saya mengusung buku pengajaran. Di mana ada singgahan, di situ saya lena, walau sekejapan. Hingga ke kemuncaknya, petang semalam (16 Julai 2006). Saya longlai, akhirnya. Pun saya gagahkan, menabur ilmu sesempurna yang dipinjamkan Allah kepada saya, insyaAllah. Alhamdulillah.

Pun, di saat 'anak sulung' saya menelefon meminta saya balik ke rumah abang - bulan ini saja baru dua kali saya berjumpa dia sebenarnya kerana dia dan adik-adiknya duduk di kampung hampir dua minggu bersama uminya - malam tadi, saya terus membatalkan satu kelas. Syarat pertama saya membatalkan kelas, saya sudah longlai - demam dan mengantuk - bila saat memandu pun tidak mampu membuka mata, mahu buat apa lagi? Syarat kedua, saya sendiri rindukan bantal dan katil di rumah. Rindukan buku-buku saya, dan yang paling utama, saya rindukan ketukan keyboard laptop saya yang sengaja saya tinggalkan di rumah kerana kesibukan saya. Syarat ketiga, pastinya kerana saya rindukan 'anak-anak'. Lihat 'anak-anak', saya tahu, dan saya boleh rasakan, tercampak jauh segala keletihan yang tertanggung.

Jadi, saya balik malam tadi. Sebelum bertolak balik, adik kepada anak murid saya - si kecil berusia dua tahun lebih - rapat duduknya di atas riba saya. Walau mama-nya dan dua orang kakaknya cuba mengambil dia kerana saya hendak balik, dia tidak mahu. Yang lebih comel, dia melambai tangan kepada mama dan dua orang kakaknya seolah-olah dia memang mahu mengikut saya. Suka benar dia dengan saya, walau berulang jua mamanya menyebut yang si kecil Adam itu bukan suka dengan orang lain walaupun ibu atau bapa saudaranya sendiri, tapi kalau jumpa saya, pelbagai ragamnya. Hendak ikut balik pun sudah berulangkali!

Tiba di rumah, 'anak-anak' sudah melompat di hadapan pintu : Ye ye....mak ngah balik....
dan saya hanya tersenyum, mencium dan memeluk seorang demi seorang dan berbual dengan kakak. Abang, pastinya bekerja. Lebih kurang pukul 11 malam, saya segera minta diri untuk tidur. Letih amat. Kerinduan pada bantal dan bilik pun terluah. Malah pada laptop jua. Ada saja oceh saya walau dalam letih. Sedikit saja, memadai untuk meluah rindu.

Pagi tadi, saya bangun agak awal. Di dalam perjalanan, sambil-sambil mendengar radio IKIM, saya terkesima. Sudah terDEDAH? sudah diPUTUS? jadi, saya perhati lagi dan perhatikan, mungkin dari pelbagai aspek, kerana saya juga orang awam dan ada tugas-tugas yang telah diamanahkan oleh Allah kepada saya.

Oklah. Ini saya. Rahsia perlu disimpan, sebenarnya. Memang rakyat mahukan maklumat, kerana dalam dunia ini, maklumat itulah nadi kepada sesuatu perkara. Tanpa maklumat, pincanglah sesuatu perkara itu. Tapi, dalam sesetengah keadaan, memang rahsia-rahsia yang memang rahsia itu perlu disimpan. Itu sudah namanya rahsia, kalau sudah didedah kepada satu dunia, apakah sehingga ke tahap ini satu-satu pentadbiran harus didedahkan? Apakah langkah-langkah dan segala dasar-dasar atau peraturan perlu dibuka semuanya? Biar seantero dunia tahu, agaknya. Sudahnya, kita tidak kebal. Kita jadi malap, dan lama kelamaan, semua kita akan padam bersama terpadamnya sebuah kekukuhan.

Mulanya, saya perlu maklumkan dulu, memang saya tidak terlibat langsung dengan mana-mana cerita pincang yang sedang 'popular' sekarang. Saya hanya orang biasa, masih hijau dan mentah. Semangat pada diri saya hanya semangat jihad yang saya diberi pinjam olehNya. Selain itu, saya tidak ada apa-apa. Saya orang miskin yang terlalu miskin, menumpang di dunia ini hanya untuk berjihad dan mencari redhaNya.

Saya sering mengibaratkan saya seperti pengembara sementara yang menumpang di sini, di dunia ini. Ada pohon rendang untuk saya berteduh dari terik suria, alhamdulillah. Ada sebiji buah di atas pokok rendang tersebut untuk saya jamah sedikit, alhamdulillah. Ada seteguk air dari hujan yang turun sesekali, alhamdulillah. Tiada apa yang mahu saya kutip dan jadikan harta di pohon itu. Nanti berjalan lagi, jumpa pohon lagi, jua...alhamdulillah. Dapat menghirup oksigen, jua alhamdulillah. Banyak yang Allah telah berikan, dari perjalanan awal saya hinggalah nanti bila saya sudah tiba ke penghujung jalan. Semuanya....alhamdulillah.

Jadi, saya sendiri rasa, usahlah dasar dibuka-buka. Rahsia dihebah-hebah. Itu semua tidak perlu kerana kita semua bukannya nak tahu sangat pun, yang penting pelakunya. Amanahkah dia? Jujurkah dia? Teluskah dia? Berlandaskan hukum yang hak-kah setiap tindakannya? Itu yang dikatakan bahawa pemimpin yang adil itu, jika sentiasa adil, walau tanpa bukti pun, rakyat tidak akan mencela. Rakyat tidak menghina, rakyat tidak menduga. Kerana hadirnya seperti permata, mengalirnya seperti air, kebaikannya tertabur seperti apa yang dikehendaki olehNya. Semuanya berlandas padaNya.

Pincang? Banyak perkara memang pincang, tapi berapa ramai yang sedar? Jika dihitung yang pincang itu, memang tidak terhitung. Saat ini, cukuplah. Tolehlah kanan dan kiri pun, kita memang sudah nampak banyak kepincangan di sekeliling kita. Sedarkah kita akan setiap kepincangan itu? Apakah dengan membuka rahsia dan pentadbiran, kita akan lebih kukuh di masa hadapan.

Usahlah terlalu memomokkan diri dengan angan-angan andai diri kita masih tidak mampu bertunjangkan peninggalan Rasulullah itu. Pusatkan diri, tanamkan di dalam diri kita, bukan diri orang sekeliling kita, yang kita ini selaras dengan semuanya - kehendak Yang Maha Esa, kehendak masyarakat dan kehendak diri. Belek-beleklah diri, kita bukan sempurna, jadi..fikirlah. Sebagai pemimpin, apa imbuhan kita kepada rakyat dan negara?

No comments: