13 July 2006

Pengembara 5

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Semalam, hari apa agaknya (tertanya-tanya tentang hari lagi...nampak yang saya masih tidak fokus dalam minggu ini). Hari Rabu. 12 Julai 2006. Mulanya, saya rasa saya bangun agak lewat. Jam di paparan telefon saya sudah menunjukkan 6.05 pagi (walau waktu sebenar masih belum pukul 6 pagi pun) di saat saya mula membuka mata. Letih agaknya, tidak sedar alarm yang berbunyi pada pukul 5.15 pagi, waktu saya biasa bangun dan mandi di hari yang lain. 5.15 pagi (paparan di telefon sahaja) sedangkan waktu sebenar baru pukul 5.00 pagi sebenarnya.

Usai mandi dan solat Subuh, saya menarik buku Kemuliaan Para Wali yang terletak di hujung sujud. Selalu tertangguh membacanya, hinggakan walau diusung ke hulu dan ke hilir, mundar mandir, saya masih tidak upaya menghabiskan satu bab seluruhnya. Dapat baca satu atau dua hadis, saya sudah tutup buku tersebut dan berkemas hendak menuju ke tempat kerja. InsyaAllah, bacaan yang sedikit itu yang saya mahu fikirkan, lagipun kalau baca saja banyak, isi yang masuk tidak dapat dijadikan pengajaran, apa gunanya - ayat ini sekadar menyedapkan hati yang rusuh kerana terkadang agak tertekan dengan masa pembacaan yang singkat sedangkan hobi saya memang membaca!!

Masuk saja ke kereta, saya mula meraih tenang seperti yang tercatit dalam hadis tadi - latihkan diri walau selalu cuba meraih tenang, yang ini lebih mudah agaknya kerana disandarkan pada Rasulullah SAW - insyaAllah. Alhamdulillah. Tersekat dalam kesesakan jalan raya di hadapan padang TUDM pun, saya masih boleh tersenyum. Mungkin jua kerana paparan jam tangan menunjukkan jam baru pukul 6.55 pagi. Saya terasa masih 'lega' walau saya tahu saya tidak perlu 'punch card' untuk hari ini. Bukan tergesa-gesa, cuma saya tidak mahu ada yang perlu menanti saya sedangkan saya lebih suka menjadi orang yang menanti...

Tiba sahaja di pejabat utama, saya terus ke tempat meletak kereta. Hati saya makin resah.

"Apa yang nak dicakapkan agaknya? Mahukah terima alasan saya berjumpanya?"

"Perlukah saya jelaskan saja apa yang saya nak hasilkan dari perbincangan ini?"

"Adakah dia akan menjadi negatif atau positif? Setahu saya, orangnya positif.."

Bermacam ulasan dan pertanyaan berpusing-pusing di dalam kepala saya. Almaklum, orang yang saya hendak jumpa bukan kenalan lama, bukan pula kawan sepejabat, malah bukan kenalan seangkatan dengan saya pun. Kalau saya masih 'hijau' dan masih mentah, ibarat anak ikan yang baru lahir semalam dan mula hendak meredah lautan luas, dia agaknya sudah jadi ikan paus tua, sudah banyak perjalanan jauh dan lautan yang diredahnya. Cetek benar pengalaman saya dalam bidang yang hendak saya bincangkan dengan dia ini.

Pun, perjumpaan itu berlangsung jua. Melihat roman wajahnya, saya tahu, dia masih sama seperti kali pertama saya berjumpa dengannya di dalam satu mesyuarat. Kali kedua pula saya bertemu dengannya di dalam satu seminar yang saya hadiri di mana dia menjadi perasminya. Dia jua menegur saya pada waktu itu. Kali ini, kali ketiga dalam tempoh awal saya bekerja di sini, dan saya berjumpa lagi dengannya.

Kawan di sebelah saya (staff dia sendiri) terus bertanya pada dia,

"Tuan Haji kenal kawan saya ni?"

-"Kenal" - dan dia tersenyum sedikit...sahih...dia masih mengingati saya, walau air mukanya agak serius juga. Melihat anggukannya yang berulang-ulang, timbul satu rasa 'selamat' di hati saya.

Perbincangan itu berjalan jua, dan maklumat yang diberinya, sama jua seperti apa yang pernah disebutnya di dalam mesyuarat di mana saya berjumpa dia buat kali pertama. Alhamdulillah. Asam garam 'kerja' itu saya maklumi jua. Kehidupan seperti roda itu, saya jua turut faham tentangnya. Biasalah, sudah alah dengan pelbagai masalah, saya hanya mahu belajar dan belajar dan terus belajar. Selama ini pun, hanya padaNya masalah itu saya adukan. Dan, usai perbincangan itu, saya jadi lebih yakin. Amanatnya kepada saya : Tukarkan beg lama itu dengan beg baru dan simpan dahulu beg lama itu. Penuhkan dahulu beg yang baru untuk kegunaan sekarang....jangan dipermainkan lagi...pastikan ada basis....dan proof.... - dan saya belajar lagi. Alhamdulillah. PadaNya saya panjatkan rasa syukur yang tidak terhingga.

Usai perbincangan, saya menghala ke pejabat saya. Kalau pagi tadi saya di dalam perjalanan, saya dihidangkan dengan lampu hijau yang asyik menyala di setiap persimpangan yang saya lalui, perjalanan yang kurang sesak jika dibandingkan hari biasa dan kereta-kereta yang tidak banyak, cahaya matahari terbit yang sangat indah dan menusuk jauh ke dalam diri saya, sama jua dengan perjalanan ke pejabat selepas perbincangan. Jalannya amat lengang, dan saya seperti tidak terasa yang saya sedang memandu di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur!

Ketua saya asyik bertanya dan mengkaji gerak cerita yang saya paparkan kepadanya di sepanjang perbincangan tadi. Saya hanya bercerita seadanya dan mula mengambil pilihan untuk bertindak seperti yang telah dinyatakan kepada saya. Saya jadi diam, tenang dan lebih tabah, walau jauh di sudut hati saya sendiri tahu, bukan mudah untuk menegakkan kebenaran, dan inilah yang mahu saya lakukan. Saya mahu perjuangkan yang benar itu walau pahitnya saya telan dalam-dalam. Saya tidak ada kuasa apa-apa, tapi saya hanya mahu meminta dariNya yang Maha Berkuasa. Adakah Yang Maha Kuasa akan menghampakan saya andai saya jujur dan ikhlas? Memang sukar, kerana siapalah saya, tapi insyaAllah...sabar dan istiqamah yang disuruh pupuk olehNya, dan saya perlu menunggu....cuma....jangan 'jatuh merudum' hanya kerana tidak sabar dan lelah mencuba mencari benar!

Petangnya, saya mengajar seperti biasa. Sama jua malamnya. Jihad ini, andai saya mahu teruskan, hanya Dia saksinya...kerana tiada persaksian yang lebih besar dari persaksianNya....dan saya hanyalah hambaNya yang amat lemah.

Ya Allah...bantulah hambaMu ini mencari benar dan menegakkan yang benar...hanya padaMu hambaMu ini berserah...kerana miskinnya hambaMu ini, setitik air pun tidak dimiliki di dunia ini...yang telah Kau pinjamkan, itu sajalah yang ada....Kau Yang Maha Berkuasa...

No comments: