07 June 2006

Pengembara 1

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Ermmm...sejak balik dari Pantai Timur pada 31 Mei 2006, saya agak sibuk. Pada 1 Jun, sudah ada mesyuarat bersama kontraktor menunggu. Walaupun terbangun agak lewat pada 1 Jun (pada saya, kalau 6.15 pagi baru bangun, sudah lewat terutama jika hari bekerja kerana hendak berhadapan dengan kesesakan jalan sebelum masuk ke bandar Kuala Lumpur), jadi, tiba di pejabat lewat dalam sepuluh minit. Belumpun pukul lapan pagi, tapi kebiasaan masuk awal ke pejabat menyebabkan saya amat terasa dengan kelewatan tersebut.

Sehabis menyelesaikan tugasan pada 1 Jun, alhamdulillah...kesemua berjalan dengan agak elok. Sesekali 'bengkok' sedikit, ada juga yang membetulkan. Apabila petang tiba, saya terus pergi mengajar. Dua orang anak murid. Sehabis mengajar, sudah menginjak ke waktu Maghrib dan saya harus berbuka puasa segera. Sementelah, anak-anak murid tahu yang saya berpuasa. Alhamdulillah, berbuka puasa yang agak simple, tapi pada saya sudah memadai. Saya yang jarang untuk memilih makanan sekarang, hanya makan 'sekadar untuk menegakkan tulang belakang' agar tidak 'bengkok' ketika mengerjakan solat, insyaAllah..

Sehabis berbuka puasa dan bersolat, saya terus menuju pulang ke rumah. Singgah sebentar di kedai buku untuk membeli beberapa buah buku. Membeli beberapa buah buku sebelum bertolak balik ke rumah, memang sudah jadi kebiasaan saya. Di rumah, 'anak-anak' yang tidak ditemui hampir empat hari sudah menunggu. Tiga orang; dua orang lelaki dan seorang perempuan, masing-masing melampiaskan rindu yang tak sudah kepada saya. Alhamdulillah, mereka ibarat nyawa, penghibur saya yang 'keseorangan' mengembara di dunia ini.

Setelah melepaskan rindu, saya melepaskan pula kepenatan bekerja. Terus masuk tidur seawal mungkin setelah usai solat Isya'. Dan apabila pagi 2 Jun 2006 menjelma, saya sudah lebih segar. Alhamdulillahillazi ahyana ba'dama amatana wa ilaihinnusyur.

2 Jun 2006

Lebih kurang pukul 10 pagi, saya sudah keluar bersama 'Aqil dan Afiq. Mencari kedai untuk menukar tayar. Jenuh juga, harga yang ditawarkan agak mahal, RM165 untuk sebuah tayar Goodyear-Ducaro. Kalau dua tayar, sudah jadi RM 330, campur lagi dengan aligment dan balancing, saya tidak jadi. Terus ubah fikiran dan mencari beberapa kedai lain. Akhirnya terjumpa sebuah kedai di celahan kedai-kedai menjual besi buruk. InsyaAllah, dan saya terus halakan kereta ke arah kedai tersebut. Mungkin yang paling murah untuk harga bagi dua buah tayar (jenis Silverstone) bersama aligment dan balancing agaknya...RM280.

InsyaAllah ok, dan kemudiannya saya memandu semula pulang ke rumah untuk mengambil pelan ke Pondok Bustanul Ariffin. Di mana, saya pun tidak pernah tahu. Tapi, amanat abang saya untuk mengambil adik bongsu yang dihantar ke sana selama seminggu menyebabkan saya meredah panas terik matahari di Juma'at yang mulia untuk mengambil adik saya. Alhamdulillah, tersesat juga meredah jalan tanah merah dan batu kerikil yang agak jauh. Tapi, apabila terlihat kawasan Pondok tersebut beserta deretan kereta para ibu dan bapa peserta, saya jadi lebih 'segar'.

Mulanya, saya diajak sama menjamu selera. Tapi, memikirkan dua orang 'anak' yang ada bersama saya (masih kecil dan gemar meragam di tengah terik mentari), saya abaikan saja. Pun, mereka di Pondok menghulurkan dua cawan air kepada saya dan 'anak-anak'. Nampak sahaja adik bongsu saya, dia terus mengangkat barang ke dalam kereta dan saya terus memandu pulang ke rumah.

Usai solat Asar, ada lagi kembara saya untuk hari ini. Kami (saya, adik nombor 4 saya dan yang bongsu dan 2 orang 'anak-anak' saya - si kecil Ameerah ditinggalkan bersama uminya), meneruskan perjalanan pulang ke kampung pula. Saat cuti sekolah, kesesakan jalan ada di mana-mana. Terus meredah 'jalan dalam' dan hanya keluar semula ke lebuhraya apabila azan Maghrib sudah berkumandang. Melepasi Tol Ayer Keroh dan menuju ke selatan.

Berehat sebentar di hentian Pagoh yang masih dalam pembinaan. Tadinya, di dalam hati, hanya meniatkan akan menjama'kan solat di kampung nanti memandangkan hari sudah menginjak ke malam. Dengan dua orang si kecil, ditambah kesesakan, risau juga. Pun, dipanjatkan doa supaya semuanya di dalam lindungan Allah. Usai makan, jam sudah menunjukkan hampir pukul 9.00 malam. Setelah menelefon emak di kampung dan menyatakan akan tiba lebih kurang dalam pukul 11.00 malam, perjalanan diteruskan semula.

Melepasi tol Air Hitam (memberi pilihan pada 'Aqil samada mahu masuk ke Tol Air Hitam atau tol Yong Peng - tapi sudah malam benar untuk meredah jalan dari Yong Peng ke Air Hitam pun), alhamdulillah, dapat jua tiba di rumah dalam pukul 10.45 malam. Badan rasa amat letih, pun si kecil Aqil dan Afiq lebih selesa mengerkot di sisi mak ngahnya. Apa lagi, sambil mata yang hampir terpejam-pejam, menepuk-nepuk badan Aqil dan Afiq sambil mulut mengalunkan tahmid, akhirnya saya terlena jua.

No comments: