13 June 2006

Pengembara 2

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Menulis lagi saya di sini. Alhamdulillah. Kesibukan dengan tugasan dan pelbagai perkara menyebabkan masa yang suntuk untuk menulis di sini.

4 Jun 2006, saya bertolak semula balik ke rumah di Negeri Sembilan. Adik yang bongsu ditinggalkan di kampung, yang ada di dalam kereta cuma dua orang 'anak-anak' dan adik keempat saya. Ada juga kelapa parut, dua tandan pisang, tebu dan beberapa buah tangan kiriman emak dan abah kepada kami sekeluarga yang diletakkan di dalam bonet kereta.

Tiba sahaja di rumah (dalam pukul 2.00 petang), si kecil Ameerah tersenyum lebar. Gembira sungguh lagaknya. Mana taknya, dia dan uminya sahaja yang 'tertinggal' di rumah. Selepas itu, saya terus terlena. Memandu dengan jarak yang agak jauh, saya jadi lelah. Pun, kegembiraan 'anak-anak' dan emak dan abah apabila melihat saya pulang, menghadiahkan sejuta keindahan kepada saya yang keseorangan 'mengembara' di sini.

5 Jun 2006, saya sudah mengemas beg dan bertolak ke Pantai Timur pula. Hari Isnin, rutin berpuasa seperti sudah tidak tertinggal. Entah mengapa pula, apabila tiba di tapak projek, duduk di tengah panas berlindung di bawah sepohon pokok (lihat kerja kontraktor), saya jadi pusing. Kepala saya pening, sakit tidak tertahan. Pun, saya masih tersenyum-senyum di hadapan orang, cuba tidak menyukarkan orang lain. Alhamdulillah, bila semuanya sudah pergi dan saya tertinggal seorang di bawah pokok, barulah keluar isi perut saya. Ya Allah, itu saja terdetik di hati saya. Kepenatan, panas dan kesihatan yang amat lemah agaknya menyebabkan semua isi perut saya keluar waktu itu. Alhamdulillah.

Pun, saya terus menuju ke surau untuk bersolat. Badan pula terasa amat lemah. Puasa, saya gagahkan diri. Ini ujianNya, dan saya kena terus bersabar. Tiba di surau, air untuk wudhu' pula tiada. Hampir tumbang saya sewaktu cuba mencempung air di dalam baldi untuk dibuat wudhu'. Badan saya semakin tak stabil, dan saya hanya mampu menyebut nama Allah berulangkali. Usai solat, saya terus berjalan ke kereta. Badan memang terasa amat tidak selesa, rasa lemah dan hanya terbayang bilik hotel sahaja. Cuba jua saya gagahkan diri dan senyum di hadapan rakan-rakan yang lain. Alhamdulillah, bukan saya yang memandu. Agaknya, kalau saya yang memandu, tak tiba di hotel agaknya hari ini.

Saya hanya meneguk air sejuk sewaktu berbuka puasa. Malamnya, barulah saya dan rakan-rakan menyusur tepian pantai, melihat gerai-gerai makanan laut. Duduk-duduk dan makan lala, ikan, sotong goreng tepung, sayur campur, tomyam, telur dadar bersama kawan-kawan membuatkan saya lebih segar sedikit. Entah bila lagi saya akan makan begini bersama kawan-kawan, selera semakin tumpul hari ke hari, dan kegembiraan semasa makan agaknya yang menyebabkan saya makan agak banyak. Rasa gembira yang tidak terungkap dan hanya saya tunjukkan dengan gaya makan saya agaknya...

6 Jun 2006, entahlah, hati saya cepat tersentuh agaknya. Pun, saya rasa lebih tenang (malah rasa bersalah sebenarnya menghantui saya), dan usai mesyuarat dan setelah semua keputusan dibuat, saya sudah semakin lega. Lega sangat. Usai tugasan saya dan mesyuarat yang dihadiri, saya dan rakan-rakan bertolak balik ke Kuala Lumpur. Jalan yang sesak dan hujan yang turun menyebabkan saya cuma mengajar pada sebelah malam. 4 orang anak murid. Usai mengajar, saya balik ke rumah. Tiba di rumah lebih kurang pukul 12.00 malam. Amat letih. Terus lena tanpa sedarkan apa-apa.

No comments: