16 December 2009

Hari Pertama - Suasana Baru

Saya keluar lewat juga dari rumah pagi semalam. Memandu dengan tenang menuju ke ofis baru. Ofis baru lebih dekat dengan rumah. 7.25 saya keluar, 7.40 saya sudah ada di perkarangan ofis baru. Tapi, yang kritikal di sini adalah parking. Saya pusing 2 kali di 2 roundabout-s untuk mendapatkan satu tempat parking di tepi bukit di bawah pokok. Alhamdulillah. Takdelah kereta saya panas sangat.

Kemudian, saya berjalan kaki yang agak jauh. Belumpun lama saya meninggalkan ofis lama, saya terpaksa melintasi sebuah bas dipenuhi manusia berseragam hijau, putih dan biru. Sungguh rasa teruja walhal kesemua yang seangkatan bersama mereka pernah saya lalui selama hampir setahun di ofis lama.

Saya naik lif dan duduk di hadapan bilik boss baru. Apabila ada seorang lelaki menegur saya (ya...rakan baru dan rupanya dia jua baru ditukarkan dari ofis lamanya...) dan kami berbual pelbagai perkara menghilangkan bosan dan mengisi masa selama hampir 3 jam dengan perkara-perkara yang lebih berfaedah.

Kemudiannya, saya ditunjukkan bilik baru saya. Kakitangan-kakitangan baru saya (kebanyakan adalah lelaki...) dan saya melepak (sungguh masih tak ada sebarang kerja...) bersama rakan yang baru saya kenali. Usai merisik-risik lagi tentang hal kerja bersama beberapa kakitangan yang baru saya kenal, saya tahu saya perlu menjadi coordinator dan membuat pemantauan serta pengurusan ke atas kerja dan jua ke atas kakitangan.

Ok...sistemnya hampir sama. Cuma semasa di ofis lama, saya ada banyak kakitangan sokongan yang sangat ramai bersama kerja yang saaaaaaaaaaangaaaaaaaat banyak. Di ofis baru, kerja jua sangat banyak, tetapi perlu menangani kerja di dalam suasana pemikiran yang berbeza pula....(tapi, ya saya akui saya bersyukur kerana pengalaman hampir setahun di ofis lama yang hampir sama corak kerjanya serasa amat membantu saya...).

Ya. Saya perlu tunggu dan lihat. Suasana ofis baru pada hari ini pula.

No comments: