26 December 2009

Kembara Pertama

Outstation saya yang pertama di ofis baru. 22 Dis 2009.

Saya duduk lepak-lepak di ofis baru (lepak ke?) dengan 3 timbun surat untuk diminitkan (catat satu demi satu inti surat untuk belajar dan faham tentang kerja baru) sambil mulut sembang-sembang dengan kawan yang sejak 15 Dis lalu, kami berkongsi bilik kerana dia belum dapat meja untuk dia duduk lagi (saya suka betul bila ada kawan sebab selalunya saya duduk sorang-sorang je dalam bilik di ofis lama...).

Pukul 11 pg, tiba-tiba ada sorang kawan sepejabat (ok...staff saya la kot kerana tak lekang mulut panggil saya 'bos' - which is I don't like it actually...saya pun kuli je kat sini...) dan bagitau saya bahawa saya perlu ke Kelantan petang itu. Ya, dengan dia..dan 3 rakan sepejabat yang lain. 2 naik flight, dan saya...kerana masa suntuk, saya bergegas balik pukul 12.45 tghi dan mula kemas beg isi pakaian - bertolak pukul 3 petang bersama 2 rakan sepejabat - saya lebih prefer jalan darat - actually I don't like to travel thru air - kecuali dalam situasi terpaksa - yalah...takkanlah nak lalu Jalan Sutera merentas Gurun Sahara dan Gurun Gobi nak menuju ke United Kingdom dan Arab Saudi, berapa tahun baru nak tiba.

Tiba di Kota Bharu pada pukul 11.30 malam. Sungguh, letih dan mengantuk. Tapi mata tak boleh tidur. Paksa-paksa mata. Ok. At last dapat juga tidur. Setelah habis satu movie kat TV. Habis tengok MU lawan Fulham. Setelah TV pulak tengok saya.

23 Dis 2009. Pi projek pertama. Pi projek kedua. Makan tengahari di sebuah kedai di tepi Sungai Golok.




Lepas makan, pi solat di masjid ini. Huhu...rekabentuk masjid ni mengujakan. Salah sebuah masjid yang unik ada di Rantau Panjang.





Balik ke bilik. Rehat dan tertidur. Malam keluar bersama beberapa rakan sepejabat. Tuju Wakaf Che Yeh. Sungguhlah ramai orang. Tapi, saya teruskan jalan - ya, tujuan saya keluar dengan rakan-rakan sepejabat baru untuk lebih kenal rapat dengan diorang. Oh...saya terus demam malam ini. Situasi biasa jika outstation.

24 Dis 2009. Check-out. Bertolak ke projek ketiga. Pi projek keempat. Pi projek kelima. Tiba rumah saya pada pukul 10.30 malam.

Tiga hari yang saya sangat banyak belajar. Lihat rupa projek, lihat perangai manusia. Sungguh, saya benar-benar belajar, dan keletihan berkurang sedikit. Banyak yang perlu difikirkan. Banyak yang perlu dirungkaikan. Semoga Allah membantu saya dan memudahkan urusan saya, insyaAllah.

No comments: