06 April 2009

Cikgu Dah Kahwin?

Cairo, Mesir

Usai mengajar malam ini, pelajar saya bercerita tentang pertanyaan kakaknya melalui telefon (bekas anak murid saya yang kini sedang di dalam jurusan perubatan di Universiti Al-Azhar di Mesir - bekas pelajar Maahad Hamidiah di Kajang) - pertanyaan kakaknya : cikgu dah kahwin? (mungkin merasakan yang cikgunya ini akan berkahwin sepanjang dia di Mesir agaknya...kalau nak kahwin, siapa calonnya?) - dan gelaran cikgu yang diraih secara tidak langsung tanpa sebarang kelulusan dalam bidang pendidikan itu membuatkan saya sedikit gementar.

Saya tergelak mendengar cerita pelajar saya yang akan mengambil peperiksaan PMR tahun ini.

Abangnya (anak kedua di dalam keluarga - kakak di Mesir anak pertama) juga bercerita kepada saya bahawa keputusan untuk menyambung pengajian bagi lepasan SPM di Jepun di dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal telah berjaya. Usah ditanya tentang temuduga JPA untuk ke luar negara, katanya. Mendapat 9A1 dan 1A2 di dalam SPM 2008 yang lalu. Setakat ini, anak muda ini mengambil tempat teratas sebagai pelajar saya yang paling rajin sepanjang pengalaman mengajar saya - rajin belajar dan rajin ke surau di taman perumahannya untuk solat berjemaah.

Keluarga ini, setakat ini sudah lima orang anak-anaknya menjadi pelajar saya. Mempunyai tujuh adik beradik dengan yang paling kecil baru berusia setahun. Anak-anaknya berjaya dengan cara yang tersendiri - saya hanya menunjuk ajar yang mana mereka teralpa sahaja - dan ianya tidak banyak. Alhamdulillah.

Semoga Allah memudahkan lorong-lorong kehidupan dan pembelajaran setiap pelajar saya dan semoga mereka semua akan dikurniakan kejayaan cemerlang di dunia dan di akhirat, insyaAllah.

No comments: