13 May 2009

Peristiwa 13 Mei

Masih ingat pada 13 Mei? Hari ini 13 Mei. Sungguh benar hari ini hari 'pergaduhan'.

Pertama : Saya 'terpaksa' menggelakkan (gelak belakang dan gelak depan) salah seorang pegawai yang menghubungi saya dan bertanya tentang 'cara ubah procedure' supaya bersesuaian dengan situasi yang dikehendakinya. Nampak benar silap orang kerana saya tidak akan buat 'cara ubah procedure' supaya boleh disesuaikan sesuka hati dengan kehendak mana-mana pihak yang berkepentingan.

Kedua : Saya 'terpaksa' menolak dan membatalkan kerja konkrit yang dilaksanakan dalam hujan lebat. Sangat mudah, batu sudah terkeluar ke permukaan, simen sudah mencair dan air bertakung di merata-rata bahagian struktur yang dikonkrit. Saya saja menjenguk, tidak sangka 'jengukan' saya mengejutkan saya sendiri. Implikasi sekiranya dibiarkan ; kesan buruk pada struktur dan keteguhan bangunan tidak ada. Saya minta dibuang yang memang nyata rosak, mereka berdegil. Jadi, saya berkeras. Mereka bercerita tentang rugi, saya bercerita tentang kualiti.

Sungguh benar hari ini mengundang seribu macam cerita. Saya pun tidak sangka, hari ini 13 Mei. Semoga Allah memudahkan urusan saya, tika ini dan selama-lamanya, insyaAllah.

Maafkan, dan abaikan kerana kita tahu setiap apa yang kita lakukan, walau jadi bualan, biarlah dalam redha Allah dan setiap kesilapan yang kita perlu minta untuk dimaafkan.

No comments: