25 August 2006

Kuantiti atau Kualiti

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Saya diasak dengan dua perkataan ini - kualiti dan kuantiti, sejak akhir-akhir ini. Bukan saja dari segi persekitaran, kerja, dalaman saya sendiri, suasana sekeliling, keadaan semasa, malah juga oleh beberapa tazkirah dan ingatan yang saya dengar di corong-corong media.

Kuantiti.

Sekitar contoh :

- Ada berapa projek yang pernah dibuat sebelum ini?
~Banyak, tak terhitung. Banyak projek yang saya dah buat, dan saya ada banyak pengalaman.

- Dah lama kerja di sini?
~Lama, lama sangat. Lebih dari dua puluh tahun.

-Dah berapa hasil tulisan yang dihasilkan?
~Banyak, amat banyak. Lebih dari 30 buah. Dan dah banyak royalti yang saya terima.

-Berapa orang tentera yang dihantar untuk berperang?
~Banyak. Lebih dari bilangan penduduk negeri tersebut. Yakin, boleh menang. Kerana kita lebih ramai.

-Berapa umur tuan?
~Umur saya, lihat saja rambut saya. Saya sudah lebih 80 tahun. Kamu masih muda.

Sering amat kita dengar tentang kuantiti, tentang berapa kerja yang telah dibuat, tentang bilangan tahun perkhidmatan, malah semuanya dan kebanyakannya di sekeliling kita lebih gemar merujuk kepada kuantiti. Kepada sebilangan golongan yang lebih banyak di dunia ini, jika lebih banyak, maka situasinya lebih selesa. Jika lebih ramai orang buat begitu berbanding begini, maksudnya yang begitu itu lebih betul berbanding yang begini. Cakap orang yang seorang jarang didengar berbanding dengan cakap orang yang dipersetujui ramai.

Hakikatnya, apakah kuantiti merujuk jua kepada kualiti?

Umat Islam di seluruh dunia lebih kurang 2 billion jumlahnya agaknya, tapi berapa ramai agaknya yang benar-benar patuh dan tunduk pada Al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW? Berapa ramai jua yang mengaku Islam, tapi saban malam cuba-cuba mengkoreksi diri di pub-pub dan disko-disko sehingga menginjak pagi? Berapa ramai jua yang pada seumur tiga atau empat atau tujuh atau lapan tahun setia di hujung sejadah, tunduk rapat membaca Al-Quran, dengar saja laungan azan terus bertebaran mencari wudhu', tapi apabila usia semakin meningkat, semua itu sudah tidak dijadikan gaya hidup?

Ramai, terlalu ramai, kerana saya jua salah seorang darinya yang keciciran diselaputi udara dunia yang amat indah ini. Saya, mungkin lebih rendah dari kebanyakan orang kerana apatah lagi kualiti, kuantiti itu pun saya tidak pernah hitung. Jarang sangat saya menghitungnya.

Mungkin ramai yang tidak sedar, ataupun sedar tapi masih tidak ada penghayatan, ataupun sudah ada penghayatan dan kesedaran, tapi masih tidak ada pengamalan, ataupun sudah ada penghayatan, kesedaran dan pengamalan, tapi tidak tahu tentang kebenaran. Kebenaran tentang hakikat iman, ihsan, ikhlas dan Islam yang Allah SWT sendiri minta supaya kita pupuk berdasarkan apa-apa warisan yang telah ditinggalkan oleh Rasululah SAW sendiri kepada umat yang amat dikasihinya.

Itulah yang jarang kita hayati. Kualiti. Pada beberapa peperangan besar dalam Islam pun, lebih kepada kualiti berbanding kuantiti, tapi contoh itu juga kita sering alpa. Malah, tidak pernah kita ambil kira.

Itulah kita
Seronok-seronok di dunia
Terlupakan mati
Bakal tiba
Bila-bila masa

Kita yang sering
Alpa.

Ya Allah, jadikan kami sering mengingatiMu, kerana dengan mengingatiMu, ada ketenangan yang tidak terhitung, dan kami akan lebih merasa rindu tentang iman dan taat, hanya padaMu. Keluarkan kami Ya Allah, dari golongan alpa yang sesat, hanya kerana dunia indah ini yang semakin tiba ke penghujung. Ya Allah, ampuni kami yang lalai. Amiin.

No comments: