07 August 2006

Pengembara 8

Assalamu'alaikum warahmatullah,

Alhamdulillah. Masih panjang usia saya untuk menulis di sini lagi. Menaip, sebenarnya.

Minggu lepas, 4 Ogos 2006 - Juma'at. Usai mesyuarat pada pukul 5.15 petang, saya masih ada di pejabat. Amat lega apabila tempoh masa selama seminggu telah saya lalui di pejabat ini. (Dahulu, saya tidak ada perasaan seperti ini. Perasaan ini, sejak akhir-akhir ini saja..)

Petangnya, saya masih mengajar seperti biasa. Di hujung kelas pengajaran saya, adik saya menelefon saya. Pelbagai perkara - ada beberapa perkara yang kami bualkan di dalam sepuluh minit itu. Pastinya, saya dan keluarga mendoakan semoga dia akan segera dapat menamatkan pengajiannya dengan cemerlang dan dapat segera kembali ke sisi kami, insyaAllah. (Andai ada rezeki, nanti di sini akan saya sisipkan beberapa keping foto untuk tatapannya..insyaAllah)

Usai kelas mengajar dan solat Maghrib, saya segera bergerak 'pulang'. Perjalanan di tengah bandaraya Kuala Lumpur, di hari Juma'at, di kala jam sudah menginjak ke pukul 8.30 mlm. Malam masih muda, agaknya untuk sebilangan orang, terutama untuk yang seperti saya, yang sering lewat untuk tidur. Walau terdetik jua di hati, ini ketentuanNya untuk saya, dan saya redha, kerana di tengah keriuhan dan traffic-jam yang masih wujud, saya hanya 'berseorangan' sahaja. Meredah dunia ini, dengan segala daya yang telah Dia pinjamkan kepada saya.

Tiba di sebuah stesen minyak, saya mengisi minyak, membeli dua botol air bateri dan sebungkus biskut - biskut itu buat bekal untuk 'anak-anak' supaya nanti mereka tidak merasa hampa melihat saya yang sudah lama tidak pulang ke rumah tapi dengan tangan yang hanya kosong. Lalu, perjalanan pulang saya teruskan.

Hampir menginjak ke 9.30 malam, barulah saya tiba di rumah. 'Anak-anak', amat girang. hampir seminggu saya tidak balik ke rumah, sebenarnya. Seorang demi seorang saya cium dan saya peluk, meluah rindu yang saya tahan berhari-hari juga, sekiranya tidak balik ke rumah. Usai semuanya, saya sambung berbual dengan kakak saya pula. Seminggu, pelbagai hal yang amat menyesakkan itu, sedikit sebanyak sampai jua untuk pengetahuannya. Dia, walau tiada darah serupanya di tubuh saya, kasih sayang saya padanya amat banyak. Dan saya hanya nyatakan kasih sayang itu, pada 'anak-anak' yang di dalamnya mengalir bersama darah serupa saya, dan darah serupa dia, di tubuh mereka.

Lewat juga saya tidur, malamnya. Lebih kurang pukul 1.00 pagi. Dan, apabila terjaga dalam pukul 4.00 pagi, saya terus tidak lena. Sempat juga saya menghantar satu demi satu SMS - saya tangguhkan lagi kelas pengajaran saya kerana kesihatan saya yang tidak mengizinkan. Janji saya, esok (Ahad), saya akan datang seperti biasa.

Jadi, Sabtu itu, kakak, 'anak-anak' dan saya, kami berehat sahaja di rumah. Hampir tengahari barulah kami ke pasaraya. Badan yang agak panas, saya gagahkan jua memandu kerana ada beberapa keperluan yang perlu dibeli. Kalau tidak penting, jarang kakak ikut sama. Itupun, kakak ambil kira ayat saya - mahu balik sebelum pukul 2 petang (ada rezeki saya agaknya untuk melihat tayangan tersebut, walau sebelumnya saya amat pasti, kelas pengajaran saya yang amat banyak tidak memungkinkan saya untuk melihat cerita tersebut di televisyen - saya memang amat jarang melihat TV, sebenarnya). Alhamdulillah, tiba jua di rumah seawal 2.10 petang. Duduk di hadapan televisyen dalam pukul 2.40 petang. Memang 'terlambat' sedikit, tapi yang pastinya, jalan cerita itu masih saya boleh ikuti - sempat lagi mencari-cari siaran kerana siaran RTM 1 amat tidak jelas.

No comments: