25 August 2006

Pengembara 9

Assalamu'alaikum warahmatullah...

Lama tidak menceceh di sini. Jadi rindu, mungkin kerana pelbagai perkara yang telah saya 'terima' dalam kehilangan yang panjang ini. Alhamdulillah. Itu keindahan ujian dan nikmat dariNya. Mana satu, nikmat, atau ujian, sedang nikmat itu sendiri ujian. (benar-benar menceceh..)

14 Ogos 2006 - Saya buntu. Rasa rindu antara 'utara' dan 'selatan'. Di utara, lama sungguh saya tidak singgah. Sejak 1998, rasanya. Di zaman naik pengangkutan awam, masih tidak merasa pegang stereng, membawa haluan sendiri. Selepas dari itu, masih lagi ke utara, tapi tidak singgah bertamu ke rumah dia. Di selatan, memang saban masa saya pulang.

Pun, paginya saya ke pusat servis. Mana saya akan pergi, saya perlu fikirkan kemudian. Sambil-sambil tunggu servis (bawa artikel tentang Lina Joy dan sebuah buku Project Management untuk dibaca - yang sudahnya hanya menjadi alas tangan kerana seorang pekerja di pusat servis 'rancak' bersembang dengan saya - hingga habis masa menunggu..) dan dalam sembang-sembang itulah, saya mula menetapkan, baiklah saya ke 'selatan' saja. Rindu untuk ke selatan jadi lebih membuak.

Pulang ke rumah, saya katakan pada kakak yang saya akan bertolak ke selatan petang itu juga. Tanpa sedar, saya merancang untuk tiba semula ke 'nogori' pada hari Rabu nanti. Kakak, segera menguli tepung, menyiapkan bekal kuih kegemaran saya dan anak-anaknya. Pastinya, si kecil Afiq sudah berlari ke uminya, memastikan yang dia akan dapat ikut saya ke selatan. Si 'Aqil, pun sudah mula masuk ke dalam bilik, mengambil beg untuk memasukkan baju-bajunya. 'Dua peminat kerdil' saya kalau saya mahu ke selatan.

Jadi, saya bertolak petang itu. Pukul 4 petang. Tiga orang dalam satu kereta. Dua orang kanak-kanak bawah umur 5 tahun, dan saya. Ringkas cerita, lebih kurang pukul lapan malam, barulah saya tiba di selatan. Alhamdulillah.

15 Ogos 2006 - Saya buat rutin saya semula bila di selatan bersama si kerdil-si kerdil berdua ini. Mandikan si abang dan si adik. Buatkan susu, dan kemudian bersama abah, kami berempat setuju untuk 'merayau' agaknya, dalam erti kata lain, saya mahu menunai janji untuk abah yang saya sudah buat sejak bulan Disember 2005. Aduh, lamanya. Perlu lebih stabil, itu yang saya beritahu abah saban masa. Alhamdulillah, bila sudah tertunai, hati saya jadi lebih senang. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

16 Ogos 2006 - Saya bercadang mahu pulang awal pagi, tapi kata emak, dia mahu lama sedikit bersama cucu-cucunya. Jadi, saya keluar dari rumah lewat sedikit. Tanpa sedar, saya mula menghubungi pejabat yang sudah hampir tiga hari saya tinggalkan. Dan, saya amat terkejut.

-Ada surat tukar awak, atas meja, dalam sampul surat.
~Saya tak minta pun tukar.

Perbualan amat panjang, dan ini 'hadiah' Allah untuk saya. Sesuatu yang sukar saya ungkapkan dengan kata-kata, tapi inilah bukti janjiNya untuk orang-orang yang berjuang di atas jalanNya. Saya rasa lebih lega, dan rasa terlalu redha. Ini ketentuan yang tidak saya minta, tapi saya amat bersyukur kerana segalanya telah tiba dalam masa yang amat tepat. Penantian saya seolah-olah berakhir. Alhamdulillah, saya telah diselamatkan - ini juga saya petik melalui perbualan saya pagi tadi dengan salah seorang pegawai yang agak berpengalaman di sini.

Lalu, perjalanan pulang saya kali ini seolah-olah satu perjalanan kembali yang membawa panji kemenangan. Mungkin terlalu banyak luka di badan saya, kembali dari sebuah peperangan, tapi panji itu masih utuh, tiada rosak walau secarik pun. Alhamdulillah. Ini jua adalah habuan untuk saya, diperolehi jua dari doa-doa orang di sekeliling saya. Alhamdulillah. Bagaimana mahu saya ungkapkan - ia adalah kejayaan, sebahagian kecil kejayaan yang telah diberikan olehNya, dan masih ada berjuta-juta lagi peperiksaan dariNya yang akan saya hadapi - apakah manusia boleh terus mengaku beriman dan dia tidak akan diuji??

InsyaAllah. Selagi iman di dada ini kukuh, selagi mata saya masih mencerlang gagah dan badan saya tidak tumbang, dengan namaNya saya akan terus melangkah dan bertindak.

Tidak habis perjuangan seorang hamba di dunia ini, selagi Dia masih di sisi. InsyaAllah.

Ya Allah, terima kasih atas anugerahMu. Di dalam yang duka itu, akan Kau selitkan bahagia dan di dalam bahagia itu jua, akan Kau selitkan duka. Kerana kasihMu, Kau tidak mahu kami, hambaMu, alpa. Kukuhkan iman-iman kami, dan lorongkan kami di jalan lurus, jalan yang Engkau redhai. Amiin.

No comments: