09 August 2006

Miskin di SINI

Assalamu'alaikum warahmatullah,

Tadi, semasa baru datang, saya 'dikejutkan' dengan senikata ini :

Mereka miskin di dunia
Tidak meminta-minta
Hanya Tuhan segala...

Senikata dari sebuah lagu yang sering saya dengar sebelum ini, tetapi mungkin 'nur' itu tidak dapat saya perolehi di masa-masa yang lain sebelum ini.

Dalam konteks lagu tersebut (maksudnya mungkin amat luas berbanding anggapan yang akan saya paparkan nanti agaknya) mungkin lebih merujuk kepada benda dan harta - mungkin dari segi duit, rumah, kereta, kekayaan, kesenangan dan lain-lain perkara yang melibatkan kepada konsep sebilangan kita sekarang ini - tak ada duit, tak boleh hidup.

Tapi, tadinya, saya terkejut kerana saya 'diingatkan' tentang perkara lain. Bukan setakat harta dan benda, tapi juga tentang cinta dan kasih sayang, tentang tenang dan sabar, tentang redha dan restu, tentang kehendak dan maksud, dan pelbagai lagi. Amat luas konteks senikata itu - saya tidak pernah fikirkan sebelum ini!

Melihat dari segi ruang lingkup yang agak tertutup, apa yang akan kita pandang dari senikata itu adalah orang-orang miskin yang melarat, pengemis-pengemis yang banyak berjejeran di kaki lima-kaki lima, yang masih tinggal di bawah jambatan, di 'dalam kotak' dan sebagainya yang sama-sama kita fahami kedudukan mereka.

Tapi, kita terlupa pada golongan-golongan yang lain, contohnya; orang-orang 'berada' yang tandus cinta dan kasih sayang, yang tandus tenang dan redha, tandus kehendak dan maksud, malah mungkin juga tandus qanaah dan syukur. Kita sering terlupa, kerana yang 'material' itu telah mengaburkan kita. Kita terlupa, walau kita mungkin nampak 'berada' dan 'mewah' tapi hakikatnya kita bukan sahaja 'miskin perasaan' sahaja 'di sini', tapi kita juga akan merasa makna 'miskin' apabila di sana nanti, kerana perasaan itu yang jarang-jarang sangat kita ambil kira dan tekankan. Bukan hanya perasaan kita pastinya (ini orang-orang selfish), tapi juga perasaan makhluk satu dunia (waima benda bercakap mahupun benda tidak bercakap)!

Merujuk kepada perasaan itu sendiri, carilah di mana-mana di dunia ini, tidak ada kedai yang menjual rasa tenang, tidak ada pasaraya yang menawarkan jualan murah rasa syukur, tidak ada juga mana-mana gedung membeli belah yang akan cuba-cuba meletakkan tawadhu' di celah-celah barangan jualan mereka. Kalau ada, pasti saja saya akan segera menjadi pembeli yang pertama, kerana saya sendiri 'miskin', tidak ada apa-apa di dunia ini.

Agaknya, inilah yang sering kita lupakan, 'perasaan' yang menjadikan kita 'miskin' itu, bukan saja berdasarkan harta, tapi yang pastinya yang lainnya itu 'lebih tidak boleh dijual beli', kerana rasa itu ada di dalam diri kita sendiri, yang telah Allah anugerahi - kalau tiada, cepat-cepat pohon dari Allah kerana Allah lebih suka kepada hamba-hambaNya yang meminta padaNya - ini amat jelas. Lebih sensitif kita, maka kita akan menjadi manusia yang lembut tutur dan sabar, berperilaku dalam hidup, tidak mencari amarah orang lain, hidup bertunjangkan hanya Al Quran dan sunnah Rasulullah SAW. Belek-belek diri - saya juga amat kurang - semoga 'nur' ini tersebar ke seluruh alam dan memberi hikmah kepada semua yang berfikir - berfikir lagi, juga ada di dalam Al Quran. InsyaAllah.

Ya Allah, lembutkan hati kami agar nurMu menyinari seluruh kehidupan kami, dan jua kehidupan semua hamba-hambaMu.

No comments: