03 August 2006

Warna

Assalamu'alaikum warahmatullah,

Saya, yang 'kosong'. Bukan sepi, tapi masih keliru. Sedang cuba untuk 'menegakkan' diri, di mana kaki hendak berpijak. Dunia, dan warna saya, sudah berubah agaknya (dalam-dalam saya tarik nafas, saya sebut namaNya berulang kali - bukan 'ini' yang saya cari di sini!!)

Dahulu, semasa zaman anak-anak, saya amat sukakan warna merah. Bukan sebarang merah, warna merah jambu. Walau tidak ada koleksi barang-barang atau pakaian berwarna merah jambu, saya amat sukakan warna tersebut.

Apabila menginjak ke sekolah rendah, saya mula bermain dengan pensil warna dan water colour. Mula melukis. Saat itu, warna yang paling saya suka adalah warna oren. Ceria! Oren yang agak terang, warna matahari. Malah, saya suka jua melukis pokok-pokok dengan daun berwarna oren, macam musim luruh agaknya.

Sama jua semasa naik ke sekolah menengah. Saya masih dengan kesukaan saya, sukakan warna oren ataupun kuning yang agak terang. Mungkin masing-masing akan berfikir, pastinya saya seorang yang benar-benar ceria di zaman persekolahan kerana saya sukakan warna-warna yang ceria. Hakikatnya, saya seorang 'budak pendiam' yang hanya akan menjawab apabila ditanya, dan kadang-kadang tidak menjawab langsung pun!! (smile!)

Apabila melepasi sekolah menengah, barulah saya sukakan warna yang amat saya gemari sekarang. Hijau. Pelbagai hijau, tidak juga. Saya sukakan warna hijau yang agak cair, tidak mahu terlalu pekat (macam blog saya ni, latarnya agaknya hijau, tapi kalau boleh 'cair' sedikit, lebih saya suka agaknya), tapi bukan juga yang terlalu terang. Saya sukakan yang suram, yang kelabu. Hijau, dan kelabu. Agaknyalah begitu jika ia boleh didefinisikan. Hijau yang suram!

Selain hijau, saya juga sukakan putih. Acapkali, rakan-rakan di sekeliling saya, dan orang-orang yang baru mengenali saya sering menyebut perkataan 'budak sekolah' - kerana melihat tudung putih saya agaknya. Sering memakai tudung putih yang agak labuh seperti tudung budak sekolah, walhal di pasaran ada banyak tudung pelbagai warna dan corak yang sewajarnya boleh saya gayakan.

Tapi, saya ini agaknya. Tidak mahu bergaya. Si kolot yang hanya sukakan warna hijau dan putih sahaja! Si kolot ketinggalan zaman yang masih kekal dengan gaya begitu sahaja.

Pastinya, saya amat bersyukur kerana Allah menjadikan saya begini!
Alhamdulillah. Alhamdulillah. Terima kasih padaMu.

No comments: